Godinama se šire tvrdnje da će konzumiranje zagorelog tosta i držanje telefona u džepu dovesti do raka, ali što je zapravo istina?
Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Decenijama se šire glasine da elektromagnetsko zračenje ili talasi mobilnih telefona mogu uzrokovati rak, ali istraživači kažu da nema dovoljno dokaza da je to tako, uprkos strahu mnogih da će ih držanje telefona blizu tela dovesti u opasnost.
Mobilno rade tako što šalju i primaju elektromagnetske talase na telefonske antene i od njih. Dok visokoenergetsko zračenje može uzrokovati rak oštećivanjem DNK, verzija koju emituju telefoni toliko je slaba da nema taj efekat, tvrde iz dobrotvorne organizacije Cancer Research UK. Iako se 4G i 5G mreže oslanjaju na rad talasa više frekvencije u poređenju s telefonima napravljenim pre deset godina, to još uvek nije dovoljno energije da ošteti DNK. No, budući da je tehnologija još uvijek relativno nova, naučnici i dalje prate istraživanja u ovom području kako bi pratili potencijalne dugoročne efektr.
Zagoreli tost
Struganje zagorelih komadića tosta neće vas spasiti od raka, kažu stručnjaci.
Zagorjeli tost i pečeni krompir sadrže hemikaliju koja se zove akrilamid, a koja se prirodno pojavljuje u hrani koja se dugo pržila na visokoj temperaturi. Neke su studije povezale ovo s rakom. Međutim, Cancer Research UK kaže da dokazi nisu dovoljni da hrana koja je pečena na roštilju i žaru, pržena ili tostirana povećava rizik od raka.
Neke studije nisu mogle tačno da izmere količinu akrilamida u ljudskoj prehrani.
Pet najgorih vrsta gostiju restorana koje konobari prepoznaju
NA DANAŠNJI DAN: Ubijen novinar Milan Pantić
Kako do najlepše terase u kraju?
Takođe je dokazano da je kancerogen samo kod životinja, i to u puno većoj dozi nego u ljudskoj hrani, prema američkim čelnicima za zdravstvo. Na primer, jedan poznati statističar sa Univerziteta Cambridge sugerisao je da bi netko bio u opasnosti samo ako bi svaki dan konzumira 320 kriški zagorelog tosta. Umesto toga, stručnjaci kažu da nije u tome kako pržite hranu, već koju hranu jedete – ono što može povećati rizik od raka.
Na primje, slanina je prerađeno meso i bez obzira na to kako je spremljena, povezuje se s povećanjem verovatnoće razvoja raka creva. To je zato što sadrži nitrate i nitrite, hemikalije koje duže održavaju meso svežim, ali su povezane s oštećenjem ćelija koje oblažu creva i povećanim rizikom od raka creva, tvrde iz Cancer Research UK.
Stres
Studije su pokazale da se neke žene pitaju je li im stres uzrokovao rak dojke. No, dokazi za to su loši.
Velika studija na više od 100.000 žena u Ujedinjenom Kraljevstvu 2016. nije pokazala nikakve dosledne dokaze koji povezuju stres s rakom dojke. Još jedna analiza iz 2013. godine, koja je promatrala 12 studija u kojima je učestvovalo više od 100.000 ljudi koji su praćeni nekoliko godina, nije pronašla vezu između stresa na poslu i raka debelog creva, pluća, dojke ili prostate. Međutim, poseban rad iz 2022. sugerisao je da bi mogla postojati veza između izloženosti tela kortizolu, hormonu stresa, i raku. A još jedno ovonedeljo istraživanje pokazalo je da stres uzrokuje rast i širenje raka.

Iako stres nije diektno povezan s bolešću, duga razdoblja stresa povezana su s visokim krvnim pritiskom i depresijom, navodi NHS. Također može biti teže održavati zdrav stil života, poput nepušenja i konzumiranja alkohola, tokom stresnih situacija. Ove navike mogu dovesti do povećanog rizika od raka, upozorava Cancer Research UK.
Veštački zaslađivači
Dijetalna gazirana pića, žvakaće gume i paste za zube, uz stotine drugih proizvoda, sadrže veštačke zaslađivače poput aspartama.
Postoje neki dokazi da aspartam, koji se koristi u proizvodima od 80-ih, može uzrokovati rak. Zbog toga je Svetska zdravstvena organizacija 2023. klasifikovala zaslađivač kao “moguće kancerogen za ljude”. Međutim, stručnjaci kažu da bi ga ljudi morali konzumirati u izuzetno velikim količinama – više od desetak limenki dnevno – da bi imao ovakav učinak i kritikovali su UN-ovu zdravstvenu agenciju zbog izazivanja nepotrebne masovne panike.
Evropska agencija za sigurnost hrane (EFSA) postavila je prihvatljivi dnevni unos aspartama na oko 14 limenki dijetalnog gaziranog pića za osobu koja je teška 70 kg. To znači da je mala verovatnoća da će konzumirati nesigurnu količinu.
Cancer Research UK slaže se da nema uverljivih dokaza da veštački zaslađivači, poput aspartama, uzrokuju rak.

Konzumiranje tečnosti iz plastične boce
Dugo se smatralo da plastične boce vode, kutije i pakovana hrana sadrže hemikalije koje uzrokuju rak.
Bisfenol A, poznat i kao BPA, hemikalija je koja se nalazi u plastičnim bocama za koju se smatra da prodire u hranu i piće i remeti hormone. Kao rezultat toga, uveliko je povezan sa – ali nije dokazano da uzrokuje – niz zdravstvenih problema uključujući reproduktivne zdravstvene probleme, dijabetes i gojaznost.

Jedna recenzija istraživača iz SAD-a iz 2015. o kancerogenim svojstvima BPA preporučila je da bi se trebao klasifikovati kao rizik od raka za ljude. Iako su studije pokazale da hemikalija uzrokuje rak, ti su eksperimenti uključivali ljudske ćelije u laboratoriji ili životinje. To je vrlo različito od načina na koji bi ljudi došli u kontakt s ovim hemikalijama u stvarnom životu, upozorava Cancer Research UK.
Dobrotvorna organizacija objašnjava da su neke studije stavile puno hemikalije direktno u jednu vrstu ćelija, što se ne bi dogodilo u telu, piše Daily Mail.

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

POSLEDNJE VESTI:
TUŽILAŠTVO: Maksimalne kazne roditeljima Koste Kecmanovića?
Završeno suđenje koje je uznemirilo javnost, čeka se presuda Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji FOTO Arhiva Glavni javni…
Partizan pobedio Dubai i smanjio u seriji na 1:2
I četrvti meč igraće se u Beogradu, a eventualna majstorica u Dubaiju Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Košarkaši…
U Kraljevu UZ NAJVIŠE POČASTI sahranjen vojnik Vojske Srbije
Milovan Jovanović stradao je u mirovnoj misiji u Libanu Author : Bilten.rs , Izvor : mediji U Kraljevu je uz…
Iran napao SAD, ponovo ZATVOREN ORMUZ!
Nagoveštaj novog haosa na Bliskom Istoku Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Korpus islamske revolucionarne garde (IRGC) saopštio je…
CRNI LUK U FRIŽIDERU: Ne, nikako
Ova namirnica postaje čist otrov na ovaj način Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Mislite da zamrzavanje namirnica produžava…
Pet najgorih vrsta gostiju restorana koje konobari prepoznaju
Da li ste vi bili bar jedan od njih Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto:Pixabay Vrste gostiju restorana…
NA DANAŠNJI DAN: Ubijen novinar Milan Pantić
Evo šta se sve vezuje za ovaj dan kroz istoriju Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Na današnji dan,…
HOROSKOP ZA ČETVRTAK: Jarčevi veruju tuđim obećanjima
Evo šta Vam zvezde poručuju danas Autor : Bilten.rs , Izvor : Mediji OVAN Ljubav: Dopada vam se impuls i…
Četvrtak, 11. jun: Oblačno i nestabilno
Evo kakvo nas vreme danas očekuje Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Pljuskovi i pad temperature – upozorenje na…
VOZAČI, SPREMITE SE! Zatvara se Bulevar Despota Stefana na 2 godine
Veliki radovi na proširenju ali i na novom tunelu ispod Beograda Autor : Bilten.rs , Izvor : medij Foto: Pixabay…
POBUNJENI UNIVERZITET održao novi protest
Nekoliko desetina građana blokiralo centar Beograda Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Predstavnici “Pobunjenog univerziteta” kazali su na današnjem…
TENISKO ČUDO: Serena se vraća na teren!
Veliki povratak nekada najbolje teniserke sveta Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji ARHIVA / AP Photo/Frank Franklin II Nakon…
VIŠI SUD: Nastavak suđenja za slučaj Generalštab
Nikoa Selaković i Slavica Jelača iznose odbranu Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji FOTO ARHIVA U Višem sudu u…
Napitak za ravan stomak pijte SVAKO JUTRO NA PRAZAN STOMAK
Bilten.rs saveti Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto: shutterst Salo oko struka nestaće za mesec dana, a koža…
Ukrajina napala MOSKVU!
Na meti više ruskih gradova Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto: Andrii Marienko (STR) Ukrajinska vojska je pokrenula…

