Podeli vest

Naša iskustva iz detinjstva mogu značajno da oblikuju to kako se ponašamo kao odrasli ljudi, uključujući sklonost preteranom razmišljanju i osećaju anksioznosti, kaže priholog Lukas Gram i otkriva osam iskustava iz detinjstva koja se često ponavljaju kod anksioznih osoba.

Autor : Bilten.rs , Izvor :

Foto: Pixabay

Ako se stalno nalazite uhvaćeni u krug preteranog razmišljanja i anksioznosti, to može biti povezano sa određenim iskustvima iz vaše prošlosti, tačnije, detinjstva.

Nerešeni problemi ili traume iz tog doba mogu se sada pokazati kao anksioznost i preterano razmišljanje. To je uobičajen obrazac, posebno među onima koji su prošli kroz određene stvari kao deca, kaže psiholog Lukas Gram.

On ističe da je kroz svoje višedecenijsko iskustvo prepoznao osam iskustava iz detinjstva koja dele mnogi ljudi koji stalno razmišljaju i osećaju anksioznost.

Doživljavanje čestih kritika

Uobičajeno iskustvo među ljudima koji stalno razmišljaju i osećaju anksioznost su česte kritike tokom njihovog detinjstva. Kada se deca stalno kritikuju , mogu razviti obrazac preteranog razmišljanja dok pokušavaju da izbegnu greške koje bi mogle dovesti do dalje kritike.

Ovo se često prenosi u odraslom dobu, pretvarajući se u naviku preteranog razmišljanja o svakoj odluci i akciji. To je zato što je strah od kritike duboko usađen zbog ponovljenih negativnih iskustava u detinjstvu.

Vremenom, ovo preterano razmišljanje može dovesti do osećanja anksioznosti. Osoba može stalno da brine o potencijalnim negativnim ishodima svojih odluka i postupaka, podstičući stanje hronične anksioznosti.

Život u nepredvidivom okruženju

Deca odrasla u nepredvidivim okruženjima često nose teret anksioznosti i stresa u odraslom dobu. Ova nepredvidivost može proizaći iz različitih izvora kao što su finansijska nestabilnost, česta preseljenja ili nedosledno roditeljstvo.

Takva nepredvidljivost rađa dubok osećaj nesigurnosti i neizvesnosti. Shodno tome, deca mogu razviti naviku preteranog razmišljanja kao mehanizam suočavanja da predvide sve potencijalne ishode.

U odraslom dobu, ovo se manifestuje kao stalna zabrinutost i anksioznost u vezi sa budućim događajima. Njihova rana iskustva uslovljavaju ih da očekuju nestabilnost i promene, što ih navodi da preterano analiziraju i uznemiravaju situacije koje bi drugi videli kao stabilne i bezbedne.

Nedostatak emocionalne validacije

Emocionalna validacija tokom detinjstva je ključna za razvoj zdravog samopoštovanja i samopoštovanja. Kada se detetova osećanja i emocije dosledno odbacuju ili poništavaju, ono može odrasti sumnjajući u svoja osećanja i iskustva.

Ova sumnja može, zauzvrat, dovesti do preteranog razmišljanja jer se ovi pojedinci mogu naći u sebi da stalno preispituju sopstvene misli i osećanja. Ovo kontinuirano ispitivanje sopstvenih emocija može dovesti do stanja hronične anksioznosti.

Nedostatak emocionalne validacije takođe može otežati ovim osobama da izraze svoje emocije na zdrav način. Oni mogu potisnuti svoje emocije, što dovodi do unutrašnjih previranja, što dodatno pogoršava preterano razmišljanje i anksioznost.

Visoka roditeljska očekivanja

Doživljavanje visokih očekivanja roditelja tokom detinjstva može značajno doprineti preteranom razmišljanju i anksioznosti u odraslom dobu. Kada se od dece očekuje da ispune nerealne standarde ili da postignu ciljeve van svojih mogućnosti, često osećaju ogroman pritisak da uspeju.

Ovaj pritisak može dovesti do straha od neuspeha, što zauzvrat može da podstakne preterano razmišljanje. Pojedinci mogu biti stalno zabrinuti da nisu dovoljno dobri ili da ne ispunjavaju očekivanja koja su im postavljena. Ovo stanje stalne brige može lako da pređe u anksioznost.

Strah od neuspeha i preterano razmišljanje i anksioznost iz toga mogu da opstanu u odraslom dobu, čak i kada ova nerealna očekivanja više nisu prisutna.

Foto: Pixabay

Odrastanje u okruženju punom sukoba

Izloženost čestim sukobima tokom detinjstva može imati trajni uticaj, često dovodeći do obrazaca preteranog razmišljanja i anksioznosti u odraslom dobu. To bi moglo biti zbog nesuglasica roditelja, rivalstva među braćom i sestrama ili čak većih porodičnih sporova.

Takvo okruženje može učiniti da se dete oseća nesigurno i uznemireno, jer možda ne zna kada će doći do sledećeg sukoba. Ova neizvesnost može dovesti do preteranog razmišljanja, jer dete pokušava da predvidi i izbegne potencijalne konflikte.

Pored toga, emocionalni stres od ovih sukoba može se manifestovati kao anksioznost. Dete može preneti ovaj emocionalni stres u svoj odrasli život, nastavljajući ciklus preteranog razmišljanja i anksioznosti.

Doživljavanje zanemarivanja tokom detinjstva

Zanemarivanje u detinjstvu , bilo emocionalno ili fizičko, može imati dubok uticaj na mentalno zdravlje osobe, što često dovodi do preteranog razmišljanja i anksioznosti. Kada se potrebe deteta konstantno ignorišu ili ne zadovoljavaju, ono može početi da dovodi u pitanje svoju sopstvenu vrednost i značaj.

Ova sumnja u sebe može da podstakne preterano razmišljanje, jer pojedinci preispituju svoje odluke, postupke, pa čak i svoja osećanja. Mogu se preterano brinuti o tome kako ih drugi doživljavaju, što dovodi do hronične anksioznosti.

Štaviše, pojedinci koji su iskusili zanemarivanje u detinjstvu često osećaju potrebu za kontrolom u svom odraslom životu. Ova potreba za kontrolom može dovesti do preteranog razmišljanja dok pokušavaju da planiraju i kontrolišu svaki aspekt svog života kako bi izbegli da se osećaju zanemareno ili nevažno.

Biti žrtva maltretiranja

Maltretiranje u detinjstvu može imati dugoročne efekte na mentalno zdravlje, uključujući uporno preterano razmišljanje i anksioznost. Žrtve maltretiranja se često osećaju bespomoćno i ranjivo, što može dovesti do gubitka samopouzdanja.

Ovaj gubitak samopouzdanja može izazvati preterano razmišljanje jer pojedinci dovode u pitanje svoju vrednost i sposobnosti. Takođe se mogu previše baviti prošlim incidentima maltretiranja, ponavljajući ih u svojim mislima. Ovo ruminirajuće ponašanje je oblik preteranog razmišljanja koje može dovesti do hronične anksioznosti.

Štaviše, strah i stres povezani sa maltretiranjem mogu učiniti pojedince hipersvesnim svog okruženja i interakcija, što ih dovodi do toga da preterano analiziraju društvene situacije u budućnosti. Ovo može dovesti do socijalne anksioznosti i dodatno poboljšati obrazac preteranog razmišljanja.

Odsustvo naklonosti

Nedostatak naklonosti i topline tokom detinjstva je još jedan značajan faktor koji može dovesti do stalnog preteranog razmišljanja i anksioznosti. Kada deca ne dobiju adekvatnu naklonost svojih staratelja, mogu se osećati nevoljeno i nezaslužuju ljubav.

Ovaj osećaj nevoljenosti može dovesti do preteranog razmišljanja, jer pojedinci stalno preispituju svoju vrednost naklonosti i ljubavi. Takođe mogu previše razmišljati o svojim interakcijama sa drugima, brinući o odbijanju ili otpuštanju.

Dalje, nedostatak naklonosti može dovesti do osećanja nesigurnosti i anksioznosti. Ove osobe mogu stalno tražiti potvrdu od drugih, što dovodi do stanja hronične anksioznosti i pretjeranog razmišljanja.

Kako krenuti napred i prevazići prošlosti?

“Razumevanje ovih iskustava iz detinjstva označava početni korak u savladavanju neprestanog preteranog razmišljanja i anksioznosti. Od vitalnog je značaja da shvatimo da, iako naša prošlost utiče na nas, ona ne mora da diktira našu sadašnjost ili budućnost.”, kaže Gram.

On dodaje da su navike preteranog razmišljanja i anksioznosti nastale kao odgovor na ova iskustva i da se mogu preoblikovati.

“Terapija i savetovanje često nude neprocenjive alate za upravljanje anksioznošću i obuzdavanje preteranog razmišljanja. Jednako je ključno negovanje samosaosećanja, prepoznavanje da su vaše reakcije bile mehanizmi preživljavanja u teškim vremenima. Lečenje je putovanje i u redu je tražiti pomoć i činiti je korak po korak”, ističe Gram

Gram dodaje da prakse poput svesnosti i meditacije preusmeravaju um na sadašnji trenutak, ublažavajući preterano razmišljanje.

Fizička aktivnost, takođe, pomaže u upravljanju anksioznošću snižavanjem nivoa stresa.

“Zapamtite, nikada nije kasno da potražite podršku i krenete u lečenje. Iako je put možda težak, uz strpljenje, brigu o sebi i profesionalno vođenje, izlazak iz kruga preteranog razmišljanja i anksioznosti je nadohvat ruke”, kaže Gram i dodaje da postoji metoda od koje možete samo početi.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: