Vidite lic, uprkos svim naporima, ne možete se setiti imena. Ili možda redovno gubite trag ključevima od automobila. Ponovo i ponovo. Ili se desi da zaboravite da odgovorite na važan mejl koji vam je poslao šef nakon što vas je druga poruka omela -sve ovo stmatra se normalnim, a šta nije?

Autor : Bilten.rs , Izvor :

Korona virus ostavlja posledice na mozak
Foto: Shutterstock

Često zaboravljanje celih reči, činjenica, razgovora ili događaja na vašem može biti znak upozorenja da vaš mozak ima problema sa nečim ozbiljnijim.

Kada gubitak pamćenja postane sve učestaliji ili ima značajan uticaj, to nije nešto što treba ignorisati. To je jedan od mnogih simptoma mogućeg kognitivnog starenja, piše Yahoo News.

Istraživači veruju da se znaci kognitivnog starenja koji utiču na pamćenje mogu pojaviti već od 45. godine. Genetika svakako postavlja osnovu, ali životne navike igraju značajnu ulogu u očuvanju – i možda čak poboljšanju – pamćenja.

“Memorija je mnogo različitih stvari. To može biti poznavanje činjenica poput glavnog grada države, pamćenje kako svirati komad muzike ili kako voziti bicikl”, objašnjava Meredith Broderick, M.D., neurolog s posebnim interesovanjem za san iz Sijetla i član medicinskog saveta Ozlo Sleep.

“Očuvanje onoga što imamo je važna strategija”, dodaje on.

Zapravo, možemo postići i bolje, potvrđuje Chris W Winter, M.D., neurolog, stručnjak za san, predstavnik MyFitnessPala i domaćin podcasta Sleep Unplugged: “Pamćenje se može poboljšati.”

Šta je broj 1 navika koju treba započeti kako bi se poboljšalo pamćenje?

Kao što je to slučaj s gotovo svakom temom vezanom za zdravlje, poboljšanje pamćenja zahteva pristup s više srana. Ipak, istraživanja za istraživanjem, poput članka iz 2021. godine u godišnjaku Psihologije i članka iz 2023. godine u PNAS-u, pokazuju da je jedna od najefikasnijih stvari koje možemo učiniti fokusiranje na postizanje visokokvalitetnog sna.

Ispada da dobijanje dovoljno sna ima mnogo više veze od samo povećanja energije narednog dana. Winter potvrđuje da san igra mnogo uloga u mozgu, uključujući:

  • Unapređenje procesa izbacivanja otpadnih proizvoda iz mozga putem glikmatskog sistema
  • Pomaganje regulisanju cirkadijanskog ritma (našeg unutrašnjeg sata) i vremena mnogih procesa u našem telu
  • Učestvovanje u ravnoteži hormona i hemikalija u našem telu, uključujući testosteron, kortizol i dopamin
  • Uticanje na naš imunološki sistem i inflamatorna stanja
  • Uticanje na to kako doživljavamo bol
  • Unapređenje kognicije, donošenje odluka, emocionalno tumačenje, koncentraciju i fokus

Osim toga, “san pomaže u poboljšanju i konsolidaciji pamćenja”, dodaje Brown.

“Mnoga istraživanja su pokazala negativne posledice kako na kratkoročno, tako i na dugoročno pamćenje kada ljudi dobijaju neadekvatan ili disfunkcionalan san.”

Zamislite ćelije našeg mozga kao osoblje u biblioteci. Noću sortiraju i smeštaju detalje iz dana kako bi ih zabeležili kao zvanične članove “memorije” dela mozga. Ako ovo “osoblje” nema dovoljno vremena za sortiranje, njihovo okruženje ostaje u neredu .

“Postoji veliki broj dokaza koji pokazuju da je konsolidacija pamćenja veća posle noći sna, a što duže spavamo, to se više poboljšava”, kaže Broderick. “Ali čak i kratki dremeži prave razliku.”

To je zato što saznajemo da nije potrebno preći u najdublju vrstu sna ispunjenu snovima – REM san – da bi se pružila podrška pamćenju, prema StatPearls-u. Istoriski, stručnjaci za mozak su verovali da se sva konsolidacija pamćenja dešava tokom REM sna.

Novija istraživanja sve više pokazuju da su i faze 2 i 3 takođe važne, dodaje Broderick.

“Opšte uzev, više sna je bolje za konsolidaciju pamćenja i poboljšanje pamćenja”, kaže Broderick, pod pretpostavkom da je san zdrav san, a ne nešto poput nesanice, odmora koji se prekida apnejom za vreme spavanja ili produženog spavanja koji je simptom depresije.

“Neurolozi smatraju da sve faze sna – 2, 3 i REM – igraju ulogu u konsolidaciji pamćenja zavisno o vrsti pamćenja, bilo da je to vizuelno, motoričko ili proceduralno pamćenje”.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: