Podeli vest

Već mesecima na društvenim mrežama vozači su zabrinuti zbog predloga zakona Evropske komisije.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto:Pexels

Zamislite svoj klasični automobil, dragulj koji je godinama bio grejan u vašoj garaži… Kada vam jednog dana agenti Evropske unije pozvone na vrata i nateraju vas da odložite vozilo na deponiju.

Ovaj scenario već nekoliko meseci panično hvata neke vozače na društvenim mrežama. Mnogi video snimci ili postovi pokazuju ljude koji su zabrinuti zbog ideje da izgube automobil.

Prema njihovim rečima, Evropska komisija želi da zabrani promet i popravku vozila starijih od 15 godina i ona sa velikom pređenom kilometražom. Međutim, oni se zasnivaju na neosnovanim elementima.

U osnovi ove lažne informacije je predložena uredba Evropske komisije od 13. jula 2023. U ovom tekstu, institucija želi da ažurira direktivu iz 2000-ih koja se odnosi na upravljanje prestankom životnog veka vozila (ELV).

Suprotno onome što pojedini vozači pričaju na društvenim mrežama, ništa ne ukazuje na zabranu popravke vozila starijih od 15 godina.

„U predloženom zakonu ne postoji ništa što bi zabranilo popravku vozila određene starosti“, objašnjava za France Televisions Adalbert Janz, portparol Evropske komisije. „Naprotiv, nekoliko odredbi ovog predloga imaju za cilj da olakšaju popravku automobila, na primer pojednostavljivanjem identifikacije odgovarajućih rezervnih delova“, nastavlja on.

Podsticati cirkularnu ekonomiju

Ova glasina je stoga potpuno lažna. „Cilj ovog predloga je da se olakša tranzicija automobilskog sektora ka kružnoj ekonomiji, sa jednog kraja životnog ciklusa vozila na drugi, od dizajna do konačnog tretmana na kraju životnog veka“, navodi se u predloženoj uredbi. Komisija stoga želi da podstakne proizvodnju automobila sa manjim i lakše popravljivim „otiskom na životnu sredinu“ .

Uopšteno govoreći, ideja ovog zakona je da zaustavi neku vrstu prevare. U stvari, 6 miliona vozila se svake godine smatra zastarelim, ali polovina se ne tretira u skladu sa evropskim zakonodavstvom o otpadu.

“Svake godine između 3 i 4 miliona automobila nestane iz statistike zemalja članica EU, kaže Adalbert Janz. Mnogi od njih se izvoze ilegalno i prodaju kao polovni automobili kada za njima nema potrebe.” Ovo novo zakonodavstvo stoga ima za cilj da bolje reguliše kraj životnog veka automobila i da izbegne njihov transfer u druge zemlje ako ne ispunjavaju standarde.

Mera daleko od primene

Da bi se izbegao ovaj “saobraćaj” polovnih automobila, Evropska komisija precizira kriterijume da se automobil smatra vozilom na kraju životnog veka. Vozila isečena na komade, potpuno spaljena, potopljena u vodu do nivoa iznad komandne table, itd. smatraće se „tehnički nepopravljivim“. To će se stoga odnositi na vozila koja su danas klasifikovana kao olupine.

Štaviše, ovaj zakon je samo u formi predloga. Da bi stupio na snagu u zemljama Evropske unije, moraju ga potvrditi Evropski savet i Evropski parlament , pod istim uslovima. Tekst bi stoga mogli da izmijene poslanici EP. Proces koji može trajati mnogo meseci. Ako se izglasa ova dopuna uredbe, ona će biti prilagođena zemljama EU. .

Ako je vozilo klasifikovano kao ELV, biće zabranjeno upravljanje njime, a zatim će biti poslato na deponiju, kao što je to već danas slučaj. Konkretno, ako je vaše vozilo u garaži, nema šanse da će agenti doći u vaš dom da ga pokupe ili vas spreče da ga popravite.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI:

NEVREME U SJENICI I TUTINU

Kratkotrajno ali jako nevreme, praćeno vetrom, pljuskovima sa grmljavinom i gradom zahvatilo je oko 15 časova opštine Tutin i Sjenica…