Podeli vest

Istraživači su otkrili da je redovnih sedam sati sna tokom noći idealno za mentalno zdravlje, misaone procese i opšte stanje organizma kod osoba starijih od 40 godina

Autor : Bilten.rs , Izvor : Agencije

SPAVANJE
Foto: Shutterstock

Iz iskustva znamo da će nam dan na poslu biti težak nakon dugog izlaska prethodne večeri, no premda zvuči paradoksalno, više sna i nije nužno dobro za osobe srednjeg i starijeg životnog doba, pokazalo je istraživanje čiji su rezultati objavljeni u časopisu Nature Aging.

Istraživači s britanskog Univerziteta u Kembridžu i šangajskog Univerziteta Fuhan otkrili su da je sedam sati sna noću idealno za ljude u srednjem ili starijem životnom dobu te su zaključili da više ili manje sna od toga može negativno uticati na njihovo mentalno zdravlje i uzrokovati lošije mentalne performanse.

Istraživači su proučili podatke koji su se odnosili na 500.000 odraslih u dobi između 38 i 73 godine, prikupljene iz ogromne baze podataka UK Biobanke.

Ispitanici su odgovarali na pitanja o obrascima spavanja, o mentalnom zdravlju i opštem stanju, a ispunjavali su i kognitivne testove. Istraživači su imali pristup MRI snimcima mozga i genetskim podacima gotovo 40.000 ispitanika.

Trajanje sna utieče na kognitivne performanse

Naučnici su otkrili da je previše ili premalo sna povezano sa smanjenim kognitivnim performansama. Ispitanici su bili sporiji pri rešavanju testova, imali su kraći raspon pažnje i lošije su rešavali probleme. I njihovo mentalno zdravlje bilo je lošije, a u većine su primećeni porast anksioznosti, simptomi depresije i lošije opšte stanje, piše dpa, a prenosi Hina.

Pojasnili su da su smetnje tokom plitkog sna (sastavnog dela dubokog sna) moguć razlog smanjenja kognitivnih performansi. One se povezuju sa nakupljanjem beta-amiloidnih molekula. Smatra se da ove proteinske naslage, čije se velike naslage nalaze u mozgu pacijenata koji boluju od Alzheimera, doprinose smrti neuronskih ćelija.

Analiza snimaka mozga takođe je pokazala da postoji veza između neujednačenog spavanja i razlika u strukturi moždanih regija uključenih u kognitivnu obradu i pamćenje. Među njima je i hipokampus, koji se smatra centrom za pamćenje. 

Premalo ili previše sna moguć je rizični faktor u starijem dobu

Istraživači su otkrili da je redovnih sedam sati sna tokom noći idealno za kognitivne performanse, opštu dobrobit i mentalno zdravlje kod ljudi u srednjem i starijem dobu .

Iako u istraživanju nije objašnjena uzročno-posledična veza, rezultati pokazuju da premalo ili previše sna može predstavljati faktor rizika za kognitivni pad u starijem dobu, tvrde istraživači.

“Ne možemo sa sigurnošću reći da premalo ili previše sna uzrokuje kognitivne probleme, no analiza u sklopu koje smo proučavali više pojedinaca tokom dužeg perioda potvrđuje tu tezu”, kazao je profesor Jianfeng Feng sa Sveučilišta Fudan u Kini u saopštenju za javnost.

“Razlozi zbog kojih stariji ljudi imaju lošiji san kompleksni su i pod uticajem su naše genetike i strukture mozga.“


bilten logo
RIVELKOM-reklama

POSLEDNJE VESTI: