Podeli vest

Emocionalni imuni sistem je ključan za zdravlje i blagostanje. Psiholog Niko Kols objašnjava kako možemo da naučimo da se zaštitimo od preopterećenosti i da koristimo svoje resurse i ograničenja svesnije i zdravije.

Autor : Bilten.rs , Izvor :Tanjug

Foto:Pixabay

Šta se podrazumeva pod ’emocionalnim imunološkim sistemom’ i po čemu se razlikuje od našeg fizičkog imunog sistema?

Emocionalni imuni sistem, poznat i kao psihološki imuni sistem, je mehanizam samozaštite, urođen i stečen, koji je na mnogo načina sličan imunološkom sistemu tela. Sastoji se od niza emocionalnih i kognitivnih procesa samoregulacije koji nam pomažu da razumemo teške okolnosti i klasifikujemo stresne situacije jer im se pripisuje emocionalno značenje.

Sve što izaziva emociju ima značenje i ako postane previše intenzivno, postoji potencijalni rizik od preopterećenja ako „pustite da se situacija previše približi”. Zato mu je potreban svojevrsni „tampon mehanizam“, a tu ulogu igra psihološki imuni sistem. Pomaže nam da se nosimo sa negativnim iskustvima i stavimo ih u pozitivnu perspektivu za budućnost.

Dok fizički imuni sistem radi na biološkom nivou da bi odbio patogene i podržao nas u procesu lečenja, emocionalni imuni sistem radi na psihološkom nivou. Koristi kognitivne strategije i emocionalnu regulaciju da nam pomogne da se nosimo sa stresom, traumom i drugim emocionalnim izazovima. Omogućava nam da učimo iz negativnih iskustava i transformišemo ih u izvor snage i rasta.

Koliko je humor važan za naše emocionalno blagostanje i kako nam može pomoći da se nosimo sa stresom i krizama?

Humor igra ključnu ulogu u našoj emocionalnoj ravnoteži. Omogućava nam da smanjimo stres i bolje se nosimo sa teškim situacijama. Humor nam omogućava da sagledamo probleme iz drugačije perspektive, što često dovodi do emocionalnog olakšanja. Smeh oslobađa endorfine, takozvane „hormone sreće“, i smanjuje proizvodnju hormona stresa, zbog čega se osećamo bolje.

U kriznim vremenima humor može poslužiti kao neka vrsta emocionalnog izlaza, pomažući nam da se oslobodimo napetosti i poboljšamo raspoloženje. Pored toga, deljenje humora u društvenim interakcijama može ojačati veze sa drugim ljudima i promovisati osećaj zajednice i podrške.

U zaključku, humor nije samo bekstvo od stvarnosti, već moćno oruđe za prevazilaženje životnih izazova.

Koje strategije i tehnike možemo koristiti da ojačamo svoj mentalni imuni sistem?

Postoje različite naučno dokazane metode za jačanje psihološkog imunološkog sistema, slično kao što promovišemo naše fizičko blagostanje kroz ishranu i vežbanje

  • Redovna vežba : Promoviše fizičko i mentalno zdravlje, smanjuje stres i poboljšava raspoloženje.
  • Dobar san : Podržava emocionalnu i kognitivnu obradu i jača sposobnost učenja.
  • Uravnotežena ishrana : Ishrana bogata omega-3 masnim kiselinama, antioksidansima i vitaminima podržava funkciju mozga i poboljšava raspoloženje.
  • Praksa svesnosti : Meditacija, joga i svesno disanje nas uče da ostanemo u trenutku i da vidimo i prihvatimo situacije kakve jesu.
  • Društvena interakcija : Jača psihološku otpornost promovišući osećaj zajednice i društvenih veza.
  • Pozitivne navike razmišljanja : Razvijanje pozitivnih misaonih obrazaca i prepoznavanje kognitivnih distorzija pomažu u efikasnijem upravljanju stresnim situacijama.
  • Hobiji i interesovanja : Bavljenje aktivnostima koje pružaju uživanje i osećaj kompetencije doprinose mentalnoj snazi.
  • Integracijom ovih praksi u svakodnevni život, možemo razviti svoju mentalnu čvrstinu i, uopšteno govoreći, otpornost.
Foto:Pixabay

Kako možemo naučiti da se nosimo sa negativnim vestima?

Suočavanje sa negativnim vestima zahteva svesne strategije kako biste izbegli preopterećenost:

  • Svestan izbor : Pažljivo birajte koje izvore vesti koristite, favorizujući one koji su poznati po svojoj objektivnosti i pouzdanosti. Izbegavajte senzacionalističko novinarstvo.
  • Vremensko ograničenje : Odlučite kada konzumirate vesti da biste izbegli stalnu izloženost negativnim informacijama.
  • Promena perspektive : Pokušajte da sagledate vesti iz različitih uglova i razumete motive koji stoje iza izveštaja. Ovo može pomoći da informacije budu uravnoteženije i manje emocionalno nabijene.
  • Aktivna obrada : Razgovarajte o novostima sa prijateljima i voljenim osobama da biste stekli različite perspektive i bolje obrađivali informacije.
  • Kreirajte balans : Aktivno tražite pozitivne vesti ili sadržaj koji prenosi radost ili nadu da ćete stvoriti uravnoteženiji pogled na svet.
  • Pokažite posvećenost : Ako vas vesti posebno pogađaju, može biti od pomoći da se uključite kroz volontiranje, donacije ili obrazovanje kako biste pomogli u donošenju pozitivnih promena.

Kako da se nosimo sa strahovima i brigama, a da ne budemo preplavljeni problemima sveta i patnjom drugih ljudi?

Da biste se nosili sa strahovima i brigama, a da ne budete opterećeni problemima sveta i patnjom drugih ljudi, važno je razlikovati empatiju, saosećanje (u smislu teorije uma) i brigu:

Empatija : Ovo uključuje direktno preslikavanje emocija drugih živih bića. Iako empatija može biti emocionalno stresna, omogućavanje empatije, ali i postavljanje granica kako biste sebe zaštitili, ključno je za razvijanje veze sa drugima.

Saosećanje : Ovaj oblik saosećanja omogućava razumevanje misli i osećanja drugih bez emocionalnog „preuzimanja“. Pomaže u održavanju objektivne perspektive i smanjuje emocionalno opterećenje.

Briga : Fokusirajte se na pružanje podrške i pomoći, a da ne budete emocionalno preopterećeni. Briga znači pružanje praktične pomoći i aktivna intervencija da bi se ublažila patnja drugih.

Ljudi u pomoćnim i socijalnim profesijama posebno uče da prepoznaju predstavljenu razliku kako bi sprečili preterane zahteve i sagorevanje. Balansirajući ove elemente, oni mogu naučiti da efikasnije pomažu bez preopterećenja.

Dakle, ne radi se o „sistematskom detreniranju sposobnosti empatije“, već o važnom i zdravom delu brige o sebi koji omogućava da se brinete i o sebi i o drugima na duži rok.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI:

SAUTEMTON U PREMIJER LIGI !

Fudbaleri Sautemptona posle samo jedne sezone vratili su se u Premijer ligu Engleske, pošto su danas u finalu baraža “Čempionšipa”…