Podeli vest

Kada je reč o različitim strukturama i sistemima u našim telima, malo toga je važno kao proizvodnja kolagena. Kolagen je najobilniji protein u telu i ključni vezivni tkivu koje pruža strukturu i podršku našoj koži, kostima, mišićima, tetivama i hrskavicama, prema Klinici Klivlend. Ali da li ga suplementi mogu nadoknaditi?

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto: Pexels

Iako naša tela prirodno proizvode kolagen, proizvodimo ga manje kako starimo i kao rezultat uticaja životne sredine, načina života i ishrane. Smanjena proizvodnja kolagena može se manifestovati u obliku bora, bolova u zglobovima ili mišićima, sporog oporavka od povreda, ili kao suve ili opuštene kože.

Promene u načinu života i dodaci ishrani mogu pomoći u povećanju proizvodnje kolagena, ali neki ljudi takođe posežu za suplementima kolagena ili prahom kolagena kako bi pomogli – odluka koju stručnjaci kažu da možda neće imati željeni efekat kod nekih korisnika.

Da li kolagen u prahu zaista funkcioniše?

Iako na tržištu postoji nebrojeno mnogo brendova praha od kolagena, pri čemu svaki ističe različite koristi, pitanje da li zaista funkcionišu?

“Postoje oskudni podaci da kolagen u prahu funkcioniše”, objašnjava Meri Stivenson, doktorka medicine i vanredna profesorka dermatologije na zdravstvenom fakultetu NYU Langone. Ona kaže da dok je istraživala različite opcije koje su dostupne, nije pronašla nešto “što bi sama konzumirala”.

Lažne tvrdnje o kolagenu

Američka Agencija za Hranu i Lekove (FDA) se nije izjasnila ni na koji način, ali je povukla neke proizvode od kolagena zbog lažnih tvrdnji.

Ipak, neka istraživanja pokazuju da kolagenski peptidi (manji fragmenti kolagena) koji se nalaze u nekim brendovima kolagen praha mogu bar delimično biti korisni u hidrataciji kože i poboljšanju elastičnosti.

Štaviše, smatra se da su kolagen prahovi barem marginalno efikasniji od kolagena koji se nalazi u kremama i serumima za kožu, jer kolagen nije prirodno prisutan na površini kože, već u dubljim slojevima. Takođe se veruje da telo efikasnije apsorbuje kolagen prah, prema Medicinskoj školi Harvard, piše USA Today

Koliko vremena je potrebno da prah od kolagena počne da deluje?

Čak i kada se prah od kolagena smatra efikasnim, korisnici ne doživljavaju rezultate preko noći. Većina analiza pokazuje da je potrebno uzimati prah od kolagena 3 do 6 meseci pre nego što se primećuju vidljivi rezultati – a čak i tada, prijavljeni rezultati obično se ograničavaju samo na poboljšanje elastičnosti kože.

“Postoje medicinska istraživanja koja pokazuju određeno poboljšanje zdravlja kože uzimanjem praha od kolagena”, kaže Džesi Brakamonte, doktor medicine porodične medicine u Klinici Mejo u Arizoni, ali kaže da je manje uobičajeno da postoje istraživanja koja podržavaju poboljšanje zdravlja mišića i kostiju.

Foto: Pexels

Da li je dobro uzimati kolagen svakog dana?

Dobra vest je da povezana istraživanja nisu otkrila ozbiljne nuspojave uzimanja praha od kolagena – sve dok se uzima prema uputstvima. (Ispitivane doze praha od kolagena i drugih dodataka kolagena kretale su se od 3 do 15 grama dnevno.) Blage nuspojave uzimanja dodataka kolagena uključuju neprijatan ukus u ustima, glavobolju, vrtoglavicu ili dijareju.

Važno je napomenuti da iako ozbiljnije nuspojave nisu povezane sa prahom od kolagena u kliničkim studijama, dodaci ishrani nisu regulisani od strane FDA na isti način kao hrana i lekovi.

Takođe je vredno razmotriti da redovno uzimanje praha od kolagena može biti vrlo skupo i može postati izgovor za neke ljude da ne jedu zdravo ili da izbegavaju ponašanja koja su poznata kao uzrok opadanja proizvodnje kolagena, poput pušenja, konzumiranja alkohola, nedovoljno sna ili nedovoljno vežbanja. “Na tržištu postoji mnogo različitih dodataka koji sadrže kolagen”, kaže Sedlaček, “ali postoje i brojni prirodni izvori kolagena u hrani (i telo proizvodi više kolagena prirodno kada se konzumiraju proteinske namirnice poput ribe, nemasnog mesa, jaja i pasulja), tako da je važno uključiti raznovrsne namirnice u ishranu.”

Dodavanje praha od kolagena u ishranu može biti korisno, ali ne bi trebalo da zamaskira loše životne navike ili zameni uravnoteženu ishranu. Umesto toga, trebalo bi ga koristiti kao dodatak zdravoj ishrani i načinu života koji uključuje i druge korisne navike za očuvanje zdravlja kože, mišića i kostiju.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: