Podeli vest

Ako primetite da ste uporno nesrećni kada dani postanu kraći, niste sami. “Zimski bluz” ili zimska letargija muče milione ljudi širom sveta, a evo šta možete uraditi.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

SPAVANJE
Foto: Shutterstock

Kako vreme postaje hladno i sivo, skloni smo tome da manje vremena provodimo napolju i smanjimo izloženost svetlu. Ova promena može uticati na prirodni unutrašnji sat organizma (cirkadijalni ritam) i uzrokovati nastavak proizvodnje hormona spavanja melatonina, što dovodi do smanjenja raspoloženja i energije.

Ovaj fenomen se ponekad naziva sezonski afektivni poremećaj, ili SAD, ozbiljan depresivni poremećaj koji se javlja u sezonskom obliku. Međutim, imati zimske bluz ne znači nužno kliničku depresiju. Češće, ljudi koriste izraz SAD da označe subkliničke simptome depresije koji se javljaju u jesen ili zimu.

„Ljudi koji doživljavaju nekoliko simptoma zimi, poput niske energije ili blago sniženog raspoloženja, bili bi dobri kandidati za promenu u načinu života“, kaže psihijatar Univerzitetskog zdravstvenog centra Stephanie Sutton, MD. „Drugi ljudi mogu imati osnovnu depresiju koja može postati ozbiljnija krajem jeseni ili zimi. Ti pacijenti možda će zahtevati intervenciju ranije.“

Zimske bluz ili letargija često imitira ozbiljnu epizodu depresije. Uobičajeni simptomi uključuju:

  • Gubitak uživanja u stvarima koje su nekada bile zabavne
  • Udaljavanje od ljudi
  • Previše spavanja sat ili više sati svakog dana
  • Promene u apetitu, posebno žudnja za hranom bogatom ugljenim hidratima
  • Umor ili niska energija
  • Problemi sa razmišljanjem, koncentracijom ili donošenjem odluka

Ako doživljavate blage sezonske simptome, dr. Sutton preporučuje da probate sledeće promene u načinu života kako biste se osećali bolje:

  • Provedite svaki dan neko vreme napolju da biste dobili svež vazduh, čak i ako je to samo nekoliko minuta.
  • Otvorite roletne ili zavese kako biste pustili više sunčeve svetlosti.
  • Planirajte aktivnosti sa prijateljima ili porodicom kako biste ostali socijalno povezani.
  • Dobro spavajte noću, ali pokušajte da ne preterujete sa spavanjem, što može pogoršati simptome.
  • Jedite zdravu ishranu punu svežeg voća, povrća, nemasnog proteina i složenih ugljenih hidrata.
  • Identifikujte hobi ili aktivnost koja vam prija i rezervišite vreme u svom kalendaru svake nedelje da je praktikujete.
  • Isprobajte novu zimsku aktivnost, poput skijanja, klizanja na ledu ili sanjkanja.
  • Vežbajte svest kroz meditaciju, vođenje dnevnika ili vežbe disanja.
  • Nastavite ili uspostavite rutinu vežbanja.
  • Isprobajte terapiju svetlom pomoću svetlosne lampe, koju možete kupiti online.

Ukoliko simptomi ne nesataju, obratite se svom lekaru


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: