Podeli vest

Od povišenog krvnog pritiska, po poslednjim zvaničnim podacima, u Srbiji boluje 46,8% stanovnika, a 1,1 milion građana pije lekove za pritisak. Stričnjaci kažu da ishranom možete značajno doprineti regulaciji krvnog pritiska. Ove namirnice mogu umanjiti visok krvni pritisak

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto: Pexels

Mnoge sekundarne bolesti kao što su moždani udar, srčani udar i bolesti bubrega mogu se sprečiti pravilnom ishranom i dovoljnom vežbom. Mnoge namirnice sadrže hranljive materije koje mogu pomoći u snižavanju krvnog pritiska. Ovo bi trebalo da imate na svom mediju ako želite da vratite krvni pritisak pod kontrolu.

Vežbanje i sport su takođe važni

Pre svega, treba reći: Pored ishrane, postoje i drugi faktori koji utiču na krvni pritisak i o kojima takođe treba voditi računa. Bez vežbanja i sporta, čak ni DASH dijeta, odnosno dijeta za kontrolu visokog krvnog pritiska, neće imati željeni efekat. Predispozicija takođe igra ulogu kod visokog krvnog pritiska i sekundarnih bolesti.

Faktor stresa takođe može uticati na pritisak, pa zato vodite računa o svom mentalnom zdravlju pre nego što bude prekasno i pre nego što visoki krvni pritisak dovede do srčanog udara . Očistite svoj svakodnevni život i donesite odluku ne samo za svoje mentalno blagostanje, već i za svoje fizičko zdravlje.

Mediteranska dijeta za zdravo srce

Pre nego što uđemo u detalje i predstavimo pojedinačne namirnice koje mogu sniziti visok krvni pritisak, hajde da počnemo malo uopštenije: mediteranska hrana će svakako biti od koristi za vaše kardiovaskularno zdravlje. To ne znači masne pice i jela od testenina, već ribu, plodove mora, maslinovo ulje, paradajz, agrume i drugo sveže voće i povrće, piše stručnjaci švajvarskog magazina “20 minuta”

Hrana koja sadrži mnogo kalijuma takođe snižava krvni pritisak. Kalijum podstiče izlučivanje natrijuma preko bubrega . Ovo reguliše ravnotežu vode u telu, smanjuje pritisak na krvne sudove i podstiče opuštanje zidova krvnih sudova. Mnogo kalijuma sadrži, na primer, spanać, banane, mahunarke i avokado.

DASH dijeta

DASH dijeta nije samo favorizovanje određenih namirnica, već i izbegavanje ili smanjenje drugih. So je jedan od njih. Naravno, sol ne mora biti potpuno izostavljena. Ali većina Evropljana konzumira previše toga, često kao sastojak proizvoda od kobasica ili gotovih jela. Svetska zdravstvena organizacija (SZO) preporučuje odraslima da konzumiraju najviše 5 grama soli dnevno.

Najmanje dva litra tečnosti dnevno

Za stabilan krvni pritisak važan je i dovoljan unos tečnosti (najmanje dva litra dnevno). Ovo podržava vaše bubrege i omogućava da se višak natrijuma lakše izbaci iz tela. Međutim, trebalo bi da izbegavate bezalkoholna pića i slatke sokove i umesto toga dajte prednost vodi i nezaslađenim čajevima.

Svakako, unos tečnosti za vaše telo ni u kom slučaju ne bi trebalo da se sastoji od alkohola . Iako neki ljudi tvrde da vino, pivo i druga alkoholna pića u umerenim količinama imaju pozitivan efekat (npr. opuštaju ili pomažu varenju), negativni efekti uvek prevazilaze pozitivne efekte i svaki gutljaj alkohola je u suštini previše. Konzumacija alkohola je jedan od glavnih faktora rizika za hipertenziju.

Foto: Pexels

Dijeta bogata kalijumom

Zeleno lisnato povrće kao što su spanać, kelj, blitva, endivija i rukola bogato je kalijumom i stoga značajno doprinosi balansiranju nivoa natrijuma u ​​telu i održavanju zdravog krvnog pritiska. Pored kalijuma, pomenuto povrće sadrži i nitrate koji proširuju krvne sudove i dodatno olakšavaju protok krvi.

Čudotvorni lek kalijum sadržan je i u bananama, što čini ovo voće iz tropskih krajeva pravim obrokom za sve koji imaju problema sa visokim krvnim pritiskom. Banana je savršena kao užina, posebno u kombinaciji sa vežbanjem, jer daje brzu energiju u vidu glukoze i fruktoze.

Bobice bogate antioksidansima

Čak i porcija ukusnog bobičastog voća može opustiti vaše krvne sudove. Flavonoidi sadržani u jagodama, borovnicama i malinama imaju antioksidativna svojstva i pozitivno utiču na krvni pritisak i protok krvi. Takođe mogu smanjiti nakupljanje plaka u venama i arterijama.

Beli luk razređuje krv

Beli luk čini više nego samo izaziva loš zadah. Njegovi pozitivni efekti na zdravlje su uvek bili cenjeni. Sastojak alicin, koji se nalazi u krtolu, posebno je koristan u snižavanju krvnog pritiska. Ovo jedinjenje koje sadrži sumpor ima svojstva razređivanja krvi i ima sličan efekat kao tablete za krvni pritisak – ali na prirodan način.

Ovas je puna vlakana

Ovas je bogata vlaknima beta-glukana. Ovo osigurava pad nivoa holesterola i dugotrajan osećaj sitosti. Ovo ne samo da pomaže protiv hipertenzije, već i pomaže da izgubite težinu. Pa šta kažete na musli sa jogurtom od ovsene kaše? Kalcijum u jogurtu podstiče kontrakciju i opuštanje krvnih sudova, što dodatno stabilizuje krvni pritisak.

Foto: Pixaby

Zdrave mahunarke

Mahunarke kao što su pasulj, sočivo i grašak su pravi izbor kada je u pitanju promocija zdravlja. Sadrže dosta vlakana – magnezijuma i kalijuma i takođe su biljni izvor proteina. Između ostalog, pomažu u snižavanju krvnog pritiska. Ali takođe vam pomažu da izgubite težinu jer vas dugo drže sitima i sadrže relativno malo kalorija.

Dijeta sa visokim sadržajem masti

Koje specifične namirnice čine mediteransku ishranu tako zdravom i zašto? Maslinovo ulje, na primer, sadrži mononezasićene masne kiseline i polifenole, koji imaju antioksidativno dejstvo. Paradajz obezbeđuje likopen, koji jača zidove krvnih sudova. Riba je bogata omega-3 masnim kiselinama koje opuštaju krvne sudove. Rukola sadrži kalijum, kalcijum i antioksidante.

Orasi umesto čipsa

Šta grickate uveče ispred televizora kada morate da pazite na krvni pritisak? Trebalo bi da izbegavate klasični čips. Bolji izbor za vaš krvni pritisak su neslani bademi, orasi, pistaći i druge vrste orašastih plodova. Sadrže vitamine B, zdrave masti, vitamin E, magnezijum i mnoge sekundarne biljne supstance koje pozitivno utiču na zdravlje krvnih sudova.

Cvekla za visok krvni pritisak

Uticaj cvekle na krvni pritisak je u najmanju ruku značajan koliko i njena boja. Cvekla sadrži nitrate, koje telo pretvara u azot oksid. Ovo zauzvrat širi krvne sudove. Posebno značajno snižava krvni pritisak sok od cvekle. Redovna konzumacija smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Tamna čokolada

Čokolada nije baš prva stvar na koju pomislimo kada je u pitanju bilo koji oblik dijete ili zdrava ishrana. Pa ipak: Barem tamna verzija može biti korisna za protok krvi u umerenim količinama. Kakao sadrži flavonoide koji imaju vaskularna opuštajuća svojstva. Međutim, konvencionalna mlečna čokolada ili bela čokolada ne utiču pozitivno na krvni pritisak jer je sadržaj kakaoa relativno nizak, ali je sadržaj šećera visok.

Foto: Pixabay

Citrusi sa puno vitamina C

Agrumi su takođe deo mediteranske kuhinje. Pored mnogih drugih pozitivnih efekata na zdravlje, oni takođe pomažu u stabilizaciji krvnog pritiska. Limun, pomorandže i slično sadrže dosta vitamina C i flavonoida. Na taj način pomažu u regulaciji krvnog pritiska i štite krvne sudove. Takođe stimulišu proizvodnju azotnog oksida, koji širi krvne sudove.

Dakle, možete birati između različitih namirnica koje pružaju dovoljno raznovrsnosti u vašoj ishrani i mogu suzbiti vaš problem krvnog pritiska – ili osigurati da ga uopšte ne dobijete. Lista bi se mogla produžiti još dugo i uključivati, na primer, delikatese kao što su avokado, lubenice, kivi, nar ili semenke bundeve.

DASH dijeta ne samo da štiti od visokog krvnog pritiska

Inače, DASH dijeta ne može samo da smanji hipertenziju i spreči sekundarne bolesti kao što su moždani ili srčani udar. Dijeta generalno promoviše zdravlje i, pored stabilnijeg krvnog pritiska, takođe će vam dati više kondicije, vitkiju figuru i opšte poboljšanje blagostanja.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: