Šta je zdravo, a šta nezdravo? Odgovor nije tako jednostavan kao što mislite. Nutricionista za “FocusDe” Uve Knop razbija četiri dobro poznata mita o ishrani i objašnjava zašto je opšta klasifikacija hrane na „zdravu“ i „nezdravu“ naučno neodrživa.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto:Pixabay

Mit o ishrani 1: Podela na zdravu i nezdravu hranu je naučno dokazana

Definitivno- ne. Hrana se ne može kategorički deliti na zdravu i nezdravu. Zašto? Ne postoje naučni dokazi za „zlatni standard istraživanja“ ili “crvena crta” koja delu zdravu i nezdravu hranu . Do danas nijedna studija nije mogla da pruži dokaze koji bi podržali i omogućili takvu crno-belu kategorizaciju.

Stoga, sedam glavnih specijalističkih institucija ekotrofologije (nauke o ishrani) u Nemačkoj, Austriji i Švajcarskoj jednoglasno odbacuju ovu klasifikaciju.

Uzgred, ne postoje uzročni dokazi za zdravu ishranu uopšte – to je takođe zbog ogromnih ograničenja ove grane istraživanja, koja skoro samo proizvodi korelacije i stoga je podložna kredu: „Ništa se nije dogodilo osim hipoteza.“

„ Nutri-Score “ takođe ne dozvoljava klasifikaciju na zdravu ili nezdravu, bez obzira da li je na semaforu zeleno ili crveno.

Mit o ishrani 2: Ako jedete voće i povrće pet puta dnevno, održavate zdravlje

Niko pouzdano ne zna da li je ovo tačno. Istoimena preporuka „5 dnevno” nije ništa drugo do reklamna kampanja za povećanje prodaje i potrošnje voća i povrća.

Međutim, potpuno je nejasno da li konzumacija unapređuje zdravlje jer to do danas niko nije proverio (ocenio). Isto važi i za stara i nova druga pravila o voću o povrću. Niko ne zna da li ove preporuke za ishranu promovišu zdravlje – ili su čak štetne. Zato što nikakvi dokazi o koristi nikada nisu dati ili su bilo kakvi štetni efekti (fizički i/ili psihološki) naučno isključeni.

Preporuke za ishranu, dakle, ostaju na nivou gledanja u kristalne kugle.

Mit o ishrani 3: Važno je da pijemo dva litra vode dnevno kako ne bismo „dehidrirali“

Imati dovoljno tečnosti koja teče „u sistemu“ važno je za preživljavanje i to je tačno. Ali ne postoji naučno dokazana konkretna preporuka litara koja se odnosi na sve. Količina tečnosti koju pijete je individualna kao i vaša glad i veličina obroka – jer koliko vode vam je potrebno pored unosa tečnosti sa vašom ishranom je apsolutno individualno i u potpunosti zavisi od vašeg ličnog načina života i trenutnog metabolizma. Stoga je preporuka za zdrave ljude: Pijte kada osetite žeđ.

Foto: Pexels

Mit o ishrani 4: Povremeni post i malo ugljenih hidrata nisu samo zdrava dijeta, već i najbolji načini za gubitak težine

Može biti ne mora da znači. Iako se oba oblika ishrane često reklamiraju kao „super zdrava“ i „najbolja dijeta“, mora se jasno reći da ne postoje naučni dokazi. Nema ovakvih dokaza ni za povremeni post – koji se promoviše u izmišljenim tekstovima skoro na sat vremena, a ni za to da je izbegavanje ugljenih hidrata superiorna „zdravstvena snaga“ ili da daje bolji efekat tokom mršavljenja. hidrata .

Dobro je znati: Ne postoje dokazi za bilo koju od reklama za „najbolju dijeta na svetu“. Stoga je preporuka: verujte samo onome ko zna najbolje – slušajte svoje telo i njegove intuitivne signale gladi. Želja, sitost i pre svega tolerancija.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI:

Ukrajina napala MOSKVU!

Na meti više ruskih gradova Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto: Andrii Marienko (STR) Ukrajinska vojska je pokrenula…

Podelite vest