Podeli vest

Zdrava ishrana obezbeđuje telu energiju za sve vitalne funkcije. Nezdrava ishrana, međutim, može izazvati razne bolesti. Kako su istraživači sada otkrili, tri navike u ishrani posebno često dovode do kardiovaskularnih bolesti i smrti.

Autor : Bilten.rs , Izvor :

pixa bay

Istraživači su kao ključne probleme u ishrani izdvojili ova tri faktora:

  • premalo proizvoda od celog zrna
  • premalo mahunarki
  • prevelika potrošnja soli

Prema istraživačima , svako ko kombinuje jednu ili više ovih navika u ishrani ima posebno visok rizik od fatalnih kardiovaskularnih bolesti. Stručnjaci koriste ovaj izraz da označavaju bolest koja potiče od krvnih sudova ili srca, kao što je koronarna bolest srca ili srčani udar .

Procenjeni podaci o ishrani iz velike dugoročne studije

Ovaj nalaz je zasnovan na podacima iz opsežne „Globalne studije o opterećenju digestivnih bolesti“. U okviru ove studije, naučnici su prikupili podatke iz 204 zemlje između 1990. i 2019. godine. U svojoj trenutnoj proceni, istraživači su se fokusirali na evropske zemlje i vezu između navika u ishrani, kardiovaskularnih bolesti i smrti.

Ukupno je u evropskim zemljama zabeleženo oko 1,55 miliona takozvanih kardiovaskularnih smrti povezanih sa ishranom. To znači da je 1,55 miliona ljudi umrlo od kardiovaskularnih bolesti koje su bile povezane sa suboptimalnom ishranom.

Naučnici su utvrdili da se smrtni ishod kod 326.755 preminulih pripisuje ishrani sa malo proizvoda od celog zrna, 232.918 preminulo je zbog nedovoljnog unosa mahunarki i 193.713 zbog prekomerne potrošnje soli.

Prema studiji, većina smrtnih slučajeva povezanih sa ishranom u zapadnoj Evropi dogodila se u Nemačkoj (112.601). Po broju stanovnika, Finska prednjači u statistici, prenosi nemački magazin Focus.

Tri jednostavne mere za zdravu ishranu

Ako želite da sprečite bolesti povezane sa ishranom, trebalo bi da uzmete u obzir sledeća tri saveta:

  1. Proizvodi od celog zrna umesto belog brašna

Kada je reč o hlebu, testenini, pirinču i brašnu, uvek treba birati verziju od celog zrna. Prema Nemačkom nutricionističkom društvu (DGE), najbolji izbor jer „hrana napravljena od celih žitarica koja vas drži duže sitima i sadrži više vitamina i minerala od proizvoda od belog brašna.

  1. Jedite češće mahunarke

Bilo da je sočivo, soja, lupina, boranija, mahunarka ili slanutak: DGE takođe savetuje da se mahunarke češće unose u ishranu. Zato što obezbeđuju vitamin B1, B6, folat, kao i gvožđe, magnezijum i cink.

„Oni su bogati proteinima, što ih čini dobrom alternativom mesu. Vlakna koje sadrži takođe osiguravaju dugotrajnu sitost“, kaže DGE.

Sa izuzetkom kikirikija, koji takođe spada u mahunarke, većina sorti ima malo masti i malo kalorija.

  1. Obratite pažnju na sadržaj soli

Odrasla osoba treba da jede najviše šest grama kuhinjske soli dnevno. To je otprilike jednako kašičici. Većina Nemaca jede znatno više.

DGE preporučuje začinjavanje kod kuće začinima i biljem umesto soli. Ponovno soljenje hrane nije nužno problem. Većinu soli konzumiramo kroz gotove proizvode, od kojih neki sadrže velike količine soli kao pojačivač ukusa i konzervans.

Posebnu pažnju treba obratiti na sadržaj soli u hlebu, mesu, kobasicama i siru, preporučuje DGE: „Ako je sadržaj natrijuma naveden na upakovanoj hrani, sadržaj kuhinjske soli se može izračunati množenjem navedenog sadržaja natrijuma sa 2,54. Od decembra 2016. sadržaj kuhinjske soli mora biti naveden kao obavezna informacija u obeležavanju hrane.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: