Podeli vest

Prema novoj studiji Univerziteta Harvard, društveni mediji stvaraju i fizičku i psihičku zavisnost. Ova studija otkriva i da je ova zavisnost slična onoj od Coca-Cole, ali i droga.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto:Pixabay

Coca- Colu je 1885. godine izmislio DŽon Pemberton, farmaceut iz Atlante, koji je napravio originalnu formulu u svom dvorištu. Pembertonov recept je sadržao kokain u obliku ekstrakta lista koke, koji je inspirisao „Coca” kao deo naziva ovog napitka.

Kada je Coca-Cola izmišljena, kokain je bio legalan i ljudi su mislili da je bezbedan za upotrebu u malim količinama. Procenjuje se da je do 1902. u Sjedinjenim Državama bilo oko 200.000 zavisnika od kokaina, a do 1907. godine uvoz lista koke u SAD bio je tri puta veći od nivoa iz 1900. godine. Stotine ranih holivudskih nemih filmova prikazivale su scene upotrebe i trgovine drogom.

Godine 1914. Harisonov zakon o narkoticima zabranio je kokain u Sjedinjenim Državama, a upotreba je opala u periodu od 1940-ih do 1960-ih.

Prema novoj studiji Univerziteta Harvard, društveni mediji stvaraju i fizičku i psihičku zavisnost. Provoenje vremena na društvenim mrežama osvetljava isti deo mozga koji se takođe pali kada se uzima supstanca koja izaziva zavisnost. Područje nagrađivanja u mozgu i njegovi putevi hemijskog glasnika utiču na odluke i senzacije.

Dejvid Grinfild, psiholog i osnivač Centra za zavisnost od interneta i tehnologije upozorava da previše mladih „jednostavno ne može samostalno daprestane da koristi društvene mreže”

„Internet je ogromna hipoderma, a sadržaj, uključujući društvene medije kao što je Meta, su zapravo psihoaktivne droge”, rekao je Grinfild za za NJujork tajms.

Kada neko doživi nešto što smatra korisnim ili koristi supstancu koja izaziva zavisnost, aktiviraju se neuroni u glavnim oblastima mozga koje proizvode dopamin i nivoi dopamina rastu. Stoga mozak to registruje kao dobija „nagradu“ .

Studija javnog zdravlja Harvard TH Chan School of Public Health je izvestila da su društvene medijske platforme Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X (bivši Tviter) i Jutjub zajedno ostvarile skoro 11 milijardi dolara prihoda od oglašavanja od korisnika sa sedištem u SAD mlađih od 18 godina 2022. godine.

Depresija, anksioznost, samopovređivanje…

American Journal of Psichiatry upozorava na posledice korišćenja društvenih mreža.

„Sada postoji mnogo dokaza da su društveni mediji značajan uzrok, a ne samo mali korelat, depresije i anksioznosti, a samim tim i ponašanja povezanih sa depresijom i anksioznošću, uključujući samopovređivanje i samoubistvo“, napisao je nedavno Džon Hejt u svom blogu gde objavljuje eseje na tu temu koji će takođe izaći u obliku knjige „The Ankious Generation,” koja će biti objavljena 25. marta.

Iako tehnički nije navedena u Dijagnostičkom i statističkom priručniku za mentalne poremećaje, stručnjaci za mentalno zdravlje i istraživači prepoznaju zavisnost od društvenih medija kao vrstu zavisnosti sličnu zavisnosti od kockanja ili kupovine. .

Nedavna studija istraživala je proširenje definicije na „zavisnost od interneta“.

„Kako se na ekrane oslanjalo u osnovne svrhe, uključujući obrazovanje, komunikaciju i društvenu povezanost, upotreba je neizbežno porasla, a mladi koji su prethodno balansirali između upotrebe društvenih medija i drugih aktivnosti sada se mogu se naći u teškoćama. Iako je naše znanje značajno poraslo u ovoj oblasti, još uvek postoje pitanja na koja treba odgovoriti pre nego što možemo efikasno da tretiramo ovaj savremeni aspekt zdravlja adolescenata“, navodi se u studiji.

Ali fraza „moderni aspekt zdravlja adolescenata“ je zabrinjavajuća, jer ne stavlja nikakvu odgovornost na vlasnike platforme.

Kakve veze ima Coca-Cola sa društvenim medijima?

Međutim, vremena se menjaju i medicinski stručnjaci sve su glasniji i spremniji da okarakterišu društvene medije kao izvor zavisnosti.

Američki hirurg general Vivek Murthi, u revolucionarnom izveštaju objavljenom prošlog proleća, pozvao je tehnološke kompanije i zakonodavce da preduzmu „odmah mere“ pisanjem smernica za zaštitu mladih od „aplikacija koje izazivaju zavisnost i ekstremnog i neprikladnog sadržaja“ na platformama kao što su Instagram, TikTok i Snapchat. „Trenutne smernice o korišćenju društvenih medija oblikovane su medijskim platformama i neadekvatne su“, rekao je on.

Poenta o Coca-Coli je da uklanjanje supstanci koje izazivaju zavisnost iz bezalkoholnog pića nije ubilo kompaniju ili brend. Platforme društvenih medija će možda morati da priznaju ponašanja u svom kodu koja izazivaju zavisnost, a FDA će možda trebati da promeni njihovo ponašanje, poručuje MediaPost.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: