Istaknuti pozorišni i filmski reditelj Boro Drašković večeras je svečano otvorio 57. izdanje Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala – BITEF na velikoj sceni “Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
Autor : Bilten.rs , Izvor : Tanjug

Drašković koji je sa grupom istaknutih pozorišnih stvaraoca bio član inicijalnog odbora i ujedno član žirija prvog izdanja BITEF-a 1967. godine, čestitao je značajan pozorišni praznik: 1967 – 2023, i time podsetio na godinu osnivanja našeg najvećeg Medjunarodnog pozorišnog festivala u Srbiji, u 57. ediciji.
“Za nekoliko minuta sveti gledalac, uz svetog glumca, započeće molitvu. Sveti, pridev Ježija Grotovskog naravno, ne pripada klasičnoj religiji.
Metafora je protumačena i kao definicija osobe spremne da se žrtvuje”, naglasio je 88-godišnji reditelj Drašković u svom govoru – eseju “Efekat leptira.
On je rekao da grupa mladih ljudi veruje, uz francuskog dramskog pisca, književnika i pesnika Gijoma Apolinera, “da pozorište nije isto što i život, kao što točak nije noga”, i smatra da se “rezultat njihovog nezadovoljstva celokupnom stvarnošću najzad preobrazio u svetkovinu novog teatra”, čiju su poetiku najviše izrazile tri predstave ovenčane beogradskom Velikom Nagradom.
Te tri predstave su – “Postojani princ” (Pedro Kalderon de la Barka-Slovacki) iz Vroclava (Poljska), “Troil i Kresida” Vilijama Šekspira iz Bukurešta (Rumunija) i “Tri sestre” Antona Pavloviča Čehova iz Praga (tada Čehoslovačka, sada Češka republika).
Reditelji ovim redom bili su – Ježi Grotovski, David Esrig i Otmar Krejča, podseća Drašković.
Režiser je govorio da se plodonosan poduhvat sledećih godina kroz inspirativne formule nastavio, maštovito – Klasika na način 70, Slobodne forme 71, Reditelj nove stvarnosti 72 i Koreni, Teatralizam 74, Između mita i stvarnosti (1975).
“Sve je manje nerazumevanja, bitefovska estetika i etika sve prihvatljivija i već je u procesu deseti praznik. Svečano otvaranje Teatra nacija, Madlen Reno i Žan Luj Baro. Gradska skupština je prvi put pozorište. Kraja nema velikim, svetskim imenima: Ljubimov, Vajda, Bruk, Šero, Vilson, Bergman, Beket. Novi prostori za maštu. Stalni priliv novih gledalaca”, stalno je podsećao reditelj.
MUŠKARCI OTKRILI STVARI KOJE NAJVIŠE MRZE KOD ŽENA, NEKI ODGOVORI SU ŠOKANTNI
DODELJENI EVROPSKI OSKARI, “ANATOMIJA PADA” NAJBOLJI EVROPSKI FILM
OVE IGRE NAJBOLJE NAM BISTRE UM I POTIČU PAMĆENJE
Dramski i filmski umetnik je u svom poetskom govoru naveo kako se “zemlja otvorila, svet se približio, novi glumci su u igri, svi naslovi, stari i novi, na novim igralištima, u novom tumačenju”, te da se uporno traži dotad neotkriven smisao.
“Lavirint, ogledalo, paradoks. Prošlost učestvuje u sadašnjosti, u novom žanru naslućuje se budućnost”, naveo je srpski reditelj.
“Na razmeđu 20. i 21. veka, u bitefovskom vreme-prostoru, svima je jasno, planeta Zemlja postala je jedinstvena pozornica. Svetski repertoar se igra da bi se pokazao u oblicima kao nikad dosad. Ukrštene pozornice čine ga još uvek privlačnim, ispunjenim, jedinstvenim mestom”, naglasio je Drašković i ocenio da uvek u bitefovskom ključu, predstave postaju svaki put drugačije.
Pozorište se menja, ostajući u svom najdubljem biću isto?, pita se opet Drašković i dodaje da nema sumnje da pozorište menja gledaoca.
Prema njegovim rečima, u ovako surovom svetu punog zla, bez umetnosti stvarnost bi bila još teža.
Usledila je predstava “Deca sunca” ruskog klasika Maksima Gorkog, u režiji slovenačke rediteljke Mateje Koležnik, u produkciji nemačkog pozorišta Šaušpilhaus Bohum.

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

POSLEDNJE VESTI: