Podeli vest

Sa prosečno 17.000 udaha dnevno, pluća nam pomažu da udišemo 2.000 galona vazduha bgatim kiseonikom kako bi se on dostavio ćelijama našeg tela i održao nas živim. Održavanje zdravih pluća je ključno za opšte zdravlje, ali pluća se stalno suočavaju sa pretnjama izloženosti štetnim životnim sredinama, prašini i mikroorganizmima zato im je potreban detoks.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.ts

Dobra vest je da su pluća samopromišljajući organi, a respiratorni sistem ima zaštitne mere (npr. sluz) koje pomažu u filtriranju pretnji i štite respiratorno zdravlje. Ali, suočeni sa hroničnom izloženošću iritantima, životnim izborima poput pušenja ili starenjem, ovi prirodni zaštitni mehanizmi možda neće biti dovoljni da održe zdravlje vaših pluća, prnosi magazin Helth com

Tu dolazi koncept detoksikacije pluća. I dok termin “detoksikacija pluća” može asocirati na biljne mešavine ili inhalatore na bazi esencijalnih ulja, stvarnost je jednostavnija i efikasnija: detoksikacija pluća manje je “detoksikacija” a više serija proaktivnih koraka koje možete preduzeti kako biste pomogli vašim plućima da se očiste i ostanu zdrava.

Šta utieče na zdravlje pluća?

Nekoliko faktora može uticati na vaše plućno zdravlje, uključujući faktore okoline, način života i genetiku.

Okolina

Vaša okolina značajno utiče na zdravlje vaših pluća. Izloženost česticama – malim, ponekad nevidljivim česticama u vazduhu – može iritirati vaše disajne puteve i pluća, izazvati upalu i doprineti oštećenju pluća i razvoju ili pogoršanju respiratornih bolesti.

Faktori koji doprinose lošem kvalitetu unutrašnjeg ili spoljašnjeg vazduha uključuju:

  • Sagorevanje drveta, kao što su požari, kamini i peći na drva
  • Izduvni gasovi vozila
  • Industrijske emisije
  • Spore plesni
  • Aparati na gorivo
  • Pasivno pušenje
  • Alergeni (npr. polen, perut kućnih ljubimaca, grinja)
  • Hemikalije iz proizvoda za čišćenje domaćinstva

Način života

Neke životne navike i faktori mogu uticati na vaše plućno zdravlje, uključujući:

  • Nivo aktivnosti: Vaša pluća imaju koristi od redovne fizičke aktivnosti. Vežbaje bukvalno ‘trenira’ vaša pluća da efikasno apsorbuju kiseonik za transport do vaše krvi i tkiva tela. S druge strane, sedentarni način života (nedostatak vežbanja ili fizičke aktivnosti) povezan je sa smanjenom funkcijom pluća.
  • Pušenje: Kao glavni uzrok prevencije oštećenja pluća i bolesti, pušenje duvana i upotreba elektronskih cigareta iritiraju vaše disajne puteve i plućna tkiva, dovodeći do hronične upale i ožiljaka (fibroze). Inhaliranje toksina iz cigareta, elektronskih cigareta i cigara može smanjiti funkciju pluća i povećati rizik od plućnih bolesti.
  • Zanimanje: Poslovi koji uključuju izloženost prašini, hemikalijama, metalima ili isparenjima mogu iritirati i oštetiti vaše disajne puteve i pluća. Vatrogasci, rudari, radnici u drvnoj industriji, poljoprivredni radnici i oni izloženi metalima i drugim iritantima na poslu imaju povećan rizik od plućnih bolesti povezanih sa zanimanjem.

Genetika

Neki faktori koji utiču na vaše plućno zdravlje nisu u vašoj kontroli, uključujući:

  • Genetika: Određene genetske mutacije koje se prenose unutar porodice mogu uticati na funkciju pluća i povećati rizik od razvoja plućnih bolesti poput karcinoma pluća.
  • Starost: Funkcija pluća prirodno opada sa godinama kako mišići i drugi potporni tkivi koji održavaju otvorene disajne puteve gube snagu. Alveole (vazdušne kesice pluća) takođe postaju opuštenije, a imunološki sistem slabi, povećavajući rizik od respiratornih infekcija. Ovi faktori zajedno mogu dovesti do smanjene funkcije pluća kako starite.

Simptomi oštećenja pluća

Prolongirana ili ponovljena izloženost štetnim iritantima za pluća može oštetiti vaša pluća tokom vremena i povećati rizik od plućnih bolesti. Ako imate rane znakove oštećenja pluća, posetite zdravstvenog radnika radi procene. Simptomi oštećenja pluća i bolesti uključuju:

  • Hronični kašalj koji traje osam ili više nedelja
  • Nedostatak daha, posebno tokom fizičke aktivnosti
  • Iščezavanje sluzi ili krvi
  • Piskanje (visokofrekventni zvuci disanja)
  • Neprijatnost ili stezanje u grudima
Foto:Pexels

Kako pluća detoksikuju same sebe

Naše telo ima prirodne odbrane koje štite od pretnji po pluća i respiratorno zdravlje. Sluz, specijalizovane imunske ćelije i cilije pomažu plućima da se detoksikuju (samoočiste).

Kako poći plućima da se prirodno detoksuju

Pravilnim izborom načina života koji su blagi za pluća, možete podržati prirodne samoočistiteljske sposobnosti pluća.

Ograničite izloženost zagađivačima

Održavajte vazduh u vašem domu čistim od zagađivača poput prašine, plesni i hemikalija iz proizvoda za čišćenje domaćinstva tako što ćete:

  • Koristiti unutrašnje prečišćivače vazduha
  • Redovno menjati filtere klima uređaja i grejanja
  • Koristiti prirodne proizvode za čišćenje, poput sirćeta, umesto proizvoda koji sadrže hemikalije
  • Ne pušiti ili ne dozvoljavati drugima da puše u vašem domu

Da biste ograničili izloženost spoljnim zagađivačima, proverite indekse kvaliteta vazduha gde živite i izbegavajte vežbanje na otvorenom kada je vazduh više zagađen. Ako vaš posao uključuje izloženost hemikalijama, prašini ili drugim iritantima, razgovarajte sa vašim poslodavcem o nošenju zaštitne opreme.

Izbegavajte pušenje

Prestanak pušenja i izbegavanje izloženosti pasivnom pušenju važan je deo zaštite vašeg plućnog zdravlja. Pušenje paralizuje i uništava cilije, iritira disajne puteve i izaziva upalu, što može dovesti do oštećenja pluća i bolesti tokom vremena.

Redovno vežbajte

Redovno vežbanje, posebno aerobne aktivnosti poput brze šetnje, trčanja, rada u dvorištu i plivanja, poboljšava funkciju pluća tako što vaše telo efikasnije apsorbuje i transportuje kiseonik do tkiva vašeg tela. Vežbanje za jačanje mišića, poput podizanja tegova, može ojačati vaše disajne mišiće (npr. dijafragmu) i poboljšati vaš položaj, olakšavajući vašim plućima da udišu kiseonik i izdišu ugljen-dioksid.

Vežbe disanja

Vežbe disanja su moćan način poboljšanja funkcije pluća i respiratornog zdravlja. Uključivanje vežbi disanja u vašu svakodnevnu rutinu može pomoći u jačanju vaše dijafragme da biste povećali količinu kiseonika koji udišete i omogućili vašim plućima da izbace ustajali vazduh koji se nakuplja zbog smanjene funkcije pluća. Vežbe disanja koje pomažu vašim plućima da bolje funkcionišu uključuju:

  • Dijafragmatično (duboko stomak) disanje
  • Disanje kroz stegnute usne
  • Sporo, duboko disanje
  • Opustajuće (umereno) disanje
Foto:Pexels

Ostanite hidrirani i time pomozite plućima

Voda pomaže u razređivanju sluzi u vašim disajnim putevima, olakšavajući vašem telu da očisti sluz i zadržane ostatke. Kada ste dehidrirani, sluz može postati gušća i lepljivija, usporavajući vašu brzinu disanja i povećavajući rizik od respiratornih infekcija kada se sluz i mikrobi zadrže u vašim disajnim putevima.

Praktikujte “kontrolisano kašljanje “

Kašljanje pomaže u čišćenju nagomilane sluzi i zadržanih ostataka iz vaših disajnih puteva. Kontrolisano kašljanje je brz način da izbacite višak nakupljene sluzi iz vaših disajnih puteva i olakšate disanje. Da biste se upustili u kontrolisano kašljanje, pokušajte:

  • Sedeti na stolici sa stopalima na podu
  • Polako i duboko udišite kroz nos i zadržite dah dva sekunda
  • Nagnite se napred na stolici
  • Kašljajte dva kratka kašlja
  • Opustite se i ponovite po potrebi

Probajte biljne čajeve

Ispijanje biljnih čajeva sa protivupalnim biljkama, poput đumbira ili kurkume, može pomoći u smanjenju upale i iritacije disajnih puteva. Neke biljke, poput kleke, imaju iskašljavajuća svojstva – što znači da vam pomažu da izbacite sluz iz vaših disajnih puteva – i antitusivna svojstva, koja umiruju dosadni kašalj.

Razgovarajte sa vašim zdravstvenim radnikom pre upotrebe biljnih dodataka, jer neke biljke nisu sigurne za svakoga i mogu interagovati sa lekovima.

Foto:Pexels

Medicinski Intervencije za Detoksikaciju Pluća

Zdrave životne navike mogu podržati prirodne mehanizme samoočišćavanja vaših pluća, ali postoje trenuci kada su medicinski tretmani neophodni. Simptomi poput hroničnog kašlja, nedostatka daha, piskanja i bola ili stezanja u grudima mogu biti znakovi osnovne plućne bolesti koja zahteva lečenje, poput hronične opstruktivne plućne bolesti (HOBP).

Medicinski tretmani za oštećenje i bolesti pluća usmereni su na adresiranje osnovnog uzroka vaših simptoma kako bi se smanjila njihova učestalost i ozbiljnost, a ne na pokušaj “detoksikacije”. Zavisno od vaše dijagnoze, tretmani mogu uključivati:

  • Bronhodilatatori: Ovi lekovi opuštaju mišiće disajnih puteva kako bi disanje postalo lakše.
  • Antiupalni lekovi: Inhalirani kortikosteroidi smanjuju upalu i produkciju sluzi u disajnim putevima. Vaš zdravstveni radnik može propisati oralne kortikosteroide (uzimane oralno) na kratko ako se simptomi pogoršaju.
  • Antibiotici: Ako razvijete bakterijsku respiratornu infekciju, antibiotici mogu pomoći vašem telu da ubije bakterije kako bi se borilo protiv infekcije i podstaklo zaceljivanje.
  • Terapija kiseonikom: Osobe sa teškim oštećenjem pluća i hipoksijom (niskim nivoom kiseonika u krvi) mogu zahtevati dodatni kiseonik da bi povećali nivoe kiseonika i sprečili komplikacije.
  • Pulmonalna rehabilitacija: Ova metoda kombinuje vežbanje, obrazovanje i savetovanje kako bi pomogla ljudima sa hroničnim plućnim stanjima da upravljaju simptomima i dobro žive.

Da li proizvodi za detoksikaciju pluća rade?

Ideja brzog rešenja za zdravlje pluća je privlačna – brza pretraga na Guglu za “proizvodi za detoksikaciju pluća” pokazuje širok spektar opcija, od suplemenata do inhalatora i čajeva.

Upšteno, važno je biti oprezan sa proizvodima koji tvrde da će “detoksikovati vaša pluća za tri dana”. Ovi tvrdnje često su preuveličane i nedostaje naučnih dokaza koji bi ih podržali. Iako pojedinačni sastojci u nekim od ovih proizvoda mogu imati svojstva koja su korisna za plućno zdravlje, kao što su antiinflamatorna ili antimikrobna svojstva, koncept “detoksikacije pluća” nije medicinski termin i nije jasno definisan.

Pre nego što se odlučite za bilo koji proizvod za detoksikaciju pluća, razgovarajte sa vašim zdravstvenim radnikom. Oni će vam moći pružiti savet o najboljim pristupima za očuvanje vašeg plućnog zdravlja, uključujući načine na koje možete podržati prirodne mehanizme samoočišćavanja vaših pluća.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: