Podeli vest

Mnogi ljudi se okreću dodacima ishrani, posebno u sezoni respiratornih infekcija i na prelasku iz zime u proleće. Prema nekim anketama, svaka druga osoba uzima vitamine. Ali da li su dodaci ishrani uvek korisni? Ne, upozorava stručnjak. Neki čak mogu biti opasni po vaše zdravlje.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

PROLECNI UMOR
Foto: Shutterstock

Zauzimaju ogromne police u diskontnim prodavnicama, supermarketima i apotekama: dijetetski suplementi. Obećavaju lepšu kožu, jačanje imunog sistema, a neki čak tvrde da mogu da izleče koronu ili rak. Ali šta je istina?

Kada dijetetski suplementi imaju smisla

Farmakolog Martin Smolih objašnjava za FOCUS onlajn da je najvažnije zapamtiti: „Neki suplementi ishrani su korisni, neki su besmisleni (ali bezopasni), a neki čak mogu biti opasni”.

Smolih daje primere korisnih dodataka ishrani:

  • Dodaci ishrani tokom trudnoće (sa folnom kiselinom, jodom, omega-3 masnim kiselinama)
  • Vitamin B12 kod vegana i mnogih starijih ljudi
  • Vitamin D i kalcijum kod ljudi sa osteoporozom i
  • Vitamin D tokom zimskih meseci, posebno za rizične grupe (stare osobe, oboleli od raka, ljudi sa tamnom kožom, oni kojima je potrebna nega)

Ipak, on naglašava: „Ne uzimajte samo dodatke ishrani, već prvo razgovarajte sa svojim lekarom.“ Ovo je posebno tačno ako imate simptome za koje mislite da su posledica nedostatka: „Ako ste umorni i slabi, ako imate bolove ili imate druge simptome, ne bi trebalo da pokušavate samo-terapiju, već da vam simptome prvo razjasni lekar. Ovo takođe sprečava da se potencijalno ozbiljni uzroci previde!”

Kada dijetetski suplementi postanu opasni

Prema Smolihu, glavna opasnost je predoziranje . To predstavlja ozbiljne zdravstvene rizike . On konkretno pominje sledeće:

  • Sa vitaminom D, na primer, to može dovesti do oštećenja bubrega,
  • Kalcijum dovodi do vaskularne kalcifikacije,
  • Dodaci ishrani u vidu algi uzrokuju oštećenje štitne žlezde,
  • Dodaci zelenog čaja uzrokuju oštećenje jetre,
  • Beta-karoten i vitamin B12 mogu povećati rizik od raka pluća kod pušača i bivših pušača,
  • Pored toga, može doći do interakcije između dijetetskih suplemenata i lekova, što slabi efekat leka ili ga povećava do tačke toksičnosti.

Centar za savetovanje potrošača takođe upozorava: „U visokim dozama, dijetetski suplementi često mogu imati ozbiljne neželjene efekte i čak mogu dovesti do opasnih interakcija kada se uzimaju zajedno sa lekovima.“

Provere tržišta pokazuju: mnoge supstance su dozirane previsoko

Problem: Dodaci ishrani su zvanično hrana , a ne lek. Shodno tome, ne postoje zakonski zahtevi, kao što su maksimalne količine, zahtevi za čistoću ili standardi kvaliteta. Oni ne moraju biti odobreni, ne proveravaju se i provere se vrše samo nasumično.

Kao rezultat toga, mnogi dijetetski suplementi predstavljaju rizik, kao što pokazuju studije centara za savetovanje potrošača. Za takozvane tržišne provere, stručnjaci uvek ispituju nekoliko dijetetskih suplemenata koji su dostupni u apotekama, pijacama ili na internetu:

  • Ispitivanje 41 dijetetskog suplementa koji sadrži magnezijum pokazalo je: „Proizvodi se često doziraju previsoko, što može dovesti do neželjenih efekata. Nepovoljne kombinacije i doze magnezijuma sa drugim mineralima ili vitaminima posebno su primetne u onlajn proizvodima.”
  • Ispitivanje 13 dijetetskih suplemenata koji sadrže vitamin D sa rezultatom: „Ispitivani proizvodi su uglavnom previsoko dozirani, podaci o potrošnji su pogrešni i nisu baš praktični.
  • Ispitivanje 26 dodataka ishrani za decu sa rezultatom: „Proizvodi su obično previsoko dozirani, jednostavno su nepotrebni i često su veoma skupi.
  • Ispitivanje pojačivača pre treninga , odnosno supstanci koje se uzimaju pre sportskog treninga da bi navodno povećale performanse . Rezultat: Skoro polovina uzoraka – 44,8 odsto – sadržalo je potencijalno štetne supstance, kao što je sinefrin, koji može izazvati oštećenje srca.

Obratite pažnju na dozu

Smolih stoga preporučuje: „Ako uzimate dijetetske suplemente bez medicinskog razloga, pazite da ne koristite preparate sa visokim dozama.“

Za proveru se koriste podaci na pakovanju i preporuke nemačkog Federalnog zavoda za procenu rizika.

Federalni zavod za procenu rizika preporučuje sledeće maksimalne iznose:

Vitamin B12: 25 mikrograma ili 1000 međunarodnih jedinica dnevno
Kalcijum: 500 mikrograma ili 20.000 međunarodnih jedinica dnevno
Vitamin D: 20 mikrograma (µg) ili 800 međunarodnih jedinica (IU) dnevno

„Više je bolje“ svakako se ne odnosi na dijetetske suplemente“

Pored (često lažnih) zdravstvenih obećanja, kruži još jedna zabluda: kada ste u nedoumici, dodaci ishrani su „skupi urin“ – tako da se vitamini ili minerali koji nisu potrebni jednostavno ponovo izlivaju. Ovo se zapravo odnosi na neke vitamine, kao što je vitamin C.

Ali to nije baš tako jednostavno, kao što pokazuje primer vitamina D. Slabo je rastvorljiv u vodi, pa se ne izlučuje lako urinom. Umesto toga, to može dovesti do predoziranja i stoga prekomernog nivoa kalcijuma. Nazvana “hiperkalcemija”, može čak izazvati ozbiljne probleme sa srcem.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: