Istraživanje je pokazalo da ubrzano topljenje antarktičkog leda dramatično usporava protok vode kroz svetske okeane i moglo bi da ima katastrofalan uticaj na svetsku klimu, morski lanac ishrane, pa čak i stabilnost ledenih polica.
Autor : Bilten.rs , Izvor : Tanjug

Ubrzano topljenje antarktičkog leda dramatično usporava protok vode kroz svetske okeane i moglo bi da ima katastrofalan uticaj na svetsku klimu, morski lanac ishrane, pa čak i stabilnost ledenih polica, pokazalo je istraživanje koje je objavljeno danas u časopisu ”Nejčer” (Nature).
“Preokrenuta cirkulacija okeana, vođena kretanjem gušće vode prema morskom dnu, pomaže u isporuci toplote, ugljenika, kiseonika i vitalnih hranljivih materija širom sveta”, navodi se u istraživanju.
Međutim, dotok vode dubokog okeana sa Antarktika mogao bi da opadne za 40 odsto do 2050. godine, navodi se u studiji, prenosi Rojters.
“Zapanjujuće je videti da se to događa tako brzo”, rekao je Alan Miks, paleoklimatolog sa Univerziteta Oregon Stejt i koautor najnovije procene Međuvladinog panela o klimatskim promenama, koji nije bio uključen u studiju.
Kako temperature rastu, slatka voda iz leda, koji se topi na Antarktiku, ulazi u okean, snižavajući salinitet i gustinu površinske vode i smanjujući taj silazni tok ka morskom dnu.
Naučnici su se oslanjali na oko 35 miliona računarskih sati tokom dve godine da bi pokrenuli niz modela i simulacija do sredine ovog veka, otkrivši da bi dubokovodna cirkulacija na Antarktiku mogla da oslabi dvostruko većom brzinom opadanja nego u severnom Atlantiku.
Pet najgorih vrsta gostiju restorana koje konobari prepoznaju
NA DANAŠNJI DAN: Ubijen novinar Milan Pantić
Kako do najlepše terase u kraju?
“U pitanju su ogromne količine vode i oni delovi okeana koji su dugo bili stabilni”, rekao je koautor studije Metju Ingland, okeanograf sa Univerziteta Novog Južnog Velsa.
On je dodao da uticaj otopljene vode na globalnu cirkulaciju okeana još nije uključen u složene modele koji se koriste da opišu buduća scenarija klimatskih promena, ali će biti značajan. Koautor druge studije Stiv Rintul istakao je da “prevrtanje” okeana omogućava hranljivim materijama da se uzdignu sa dna, a Južni okean podržava oko tri četvrtine globalne proizvodnje fitoplanktona, osnovu lanca ishrane.
“Ako usporimo potonuće u blizini Antarktika, usporavamo celu cirkulaciju i tako smanjujemo količinu hranljivih materija koje se vraćaju iz dubokog okeana nazad na površinu”, rekao je Rintul, saradnik u Australijskom komonveltu za naučna i industrijska istraživanja.
Nalazi studije takođe sugerišu da okean ne bi mogao da apsorbuje toliko ugljen-dioksida, jer njegovi gornji slojevi postaju slojevitiji, ostavljajući više CO2 u atmosferi.
Studija je pokazala da će se prodor tople vode u zapadni antarktički ledeni pojas povećati, ali nije razmatrano kako bi to moglo da stvori efekat povratne informacije i da izazove još više topljenja.

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.

POSLEDNJE VESTI:
TUŽILAŠTVO: Maksimalne kazne roditeljima Koste Kecmanovića?
Završeno suđenje koje je uznemirilo javnost, čeka se presuda Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji FOTO Arhiva Glavni javni…
Partizan pobedio Dubai i smanjio u seriji na 1:2
I četrvti meč igraće se u Beogradu, a eventualna majstorica u Dubaiju Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Košarkaši…
U Kraljevu UZ NAJVIŠE POČASTI sahranjen vojnik Vojske Srbije
Milovan Jovanović stradao je u mirovnoj misiji u Libanu Author : Bilten.rs , Izvor : mediji U Kraljevu je uz…
Iran napao SAD, ponovo ZATVOREN ORMUZ!
Nagoveštaj novog haosa na Bliskom Istoku Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Korpus islamske revolucionarne garde (IRGC) saopštio je…
CRNI LUK U FRIŽIDERU: Ne, nikako
Ova namirnica postaje čist otrov na ovaj način Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Mislite da zamrzavanje namirnica produžava…
Pet najgorih vrsta gostiju restorana koje konobari prepoznaju
Da li ste vi bili bar jedan od njih Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto:Pixabay Vrste gostiju restorana…
NA DANAŠNJI DAN: Ubijen novinar Milan Pantić
Evo šta se sve vezuje za ovaj dan kroz istoriju Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Na današnji dan,…
HOROSKOP ZA ČETVRTAK: Jarčevi veruju tuđim obećanjima
Evo šta Vam zvezde poručuju danas Autor : Bilten.rs , Izvor : Mediji OVAN Ljubav: Dopada vam se impuls i…
Četvrtak, 11. jun: Oblačno i nestabilno
Evo kakvo nas vreme danas očekuje Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Pljuskovi i pad temperature – upozorenje na…
VOZAČI, SPREMITE SE! Zatvara se Bulevar Despota Stefana na 2 godine
Veliki radovi na proširenju ali i na novom tunelu ispod Beograda Autor : Bilten.rs , Izvor : medij Foto: Pixabay…
POBUNJENI UNIVERZITET održao novi protest
Nekoliko desetina građana blokiralo centar Beograda Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Predstavnici “Pobunjenog univerziteta” kazali su na današnjem…
TENISKO ČUDO: Serena se vraća na teren!
Veliki povratak nekada najbolje teniserke sveta Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji ARHIVA / AP Photo/Frank Franklin II Nakon…
VIŠI SUD: Nastavak suđenja za slučaj Generalštab
Nikoa Selaković i Slavica Jelača iznose odbranu Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji FOTO ARHIVA U Višem sudu u…
Napitak za ravan stomak pijte SVAKO JUTRO NA PRAZAN STOMAK
Bilten.rs saveti Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto: shutterst Salo oko struka nestaće za mesec dana, a koža…
Ukrajina napala MOSKVU!
Na meti više ruskih gradova Autor : Bilten.rs , Izvor : mediji Foto: Andrii Marienko (STR) Ukrajinska vojska je pokrenula…

