Podeli vest

Bliskoistočni sukob se sada oseća i u Evropi: raketni napadi Huti pobunjenika otežavaju kretanje robe brodovima i tako odlažu proizvodne procese. Posle Tesle, pogođen je i Volvo.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto: Pexels

U Crvenom moru, Huti pobunjenici iz Jemena napadaju brodove sa navodnim izraelskim vezama – čineći jednu od najvažnijih svetskih trgovinskih ruta delom bliskoistočnog sukoba. Ovo je posebno zabrinjavajuće za automobilsku industriju , koja se oslanja na poluprovodnike iz Azije, prenosi Watson.

„Put u Crvenom moru pogođen napadima je od velikog značaja za globalnu trgovinu; napeta bezbednosna situacija otežava lance snabdevanja i logistike globalne trgovine robom“, kaže portparolka Udruženja automobilske industrije. T-Online.

Šta kažu BMV i VV grupa?

Situacija u Crvenom moru zahteva prilagođavanje transportnih ruta teretnih brodova, što dovodi do dužih rokova isporuke i većih troškova. Međutim, udruženje još nije upoznato sa bilo kakvim efektima na proizvodnju vozila u kompanijama članicama, navodi se dalje.

BMV kaže: „Situacija u Crvenom moru nema uticaja na proizvodnju BMV Grupe, jer su snabdevanje našim fabrikama zagarantovano.“ Kompanija je u bliskom kontaktu sa svojim logističkim partnerima i trenutno ne očekuje kvarove ili kašnjenja.

Na pitanje, portparol Folksvagena objašnjava: „Kako stvari stoje, marka Volksvagen putničkih automobila ne očekuje značajna ograničenja proizvodnje u svojim fabrikama. Skoro sve veće brodarske kompanije su već promenile svoje rute u decembru, tako da je teret stizao sa malim zakašnjenjem.

Tanjug/AP Photo/David Zalubowski, File

Ali ne izlaze sve kompanije tako olako…

Tesla zaustavlja proizvodnju

Proizvođač električnih automobila Tesla ranije je najavio da će proizvodnja u nemačkom proizvodnom pogonu u Grinhajdu kod Berlina biti obustavljena na dve nedelje. Pošto se transportni putevi menjaju, pojavio se jaz u lancima snabdevanja, saopštila je kompanija u četvrtak (preneo je t-online) . Komponente koje nedostaju su „komponente u inostranstvu“.

Tesla u petak nije saopštio nikakve detalje o tome:

.„Oružani sukobi u Crvenom moru i povezana pomeranja transportnih ruta između Evrope i Azije preko Rta dobre nade takođe utiču na proizvodnju u Grinhajdu. Značajno duže vreme transporta stvara jaz u lancima snabdevanja.”

Proizvodnja će u potpunosti biti nastavljena od 12. februara. U kompaniji nisu želeli da komentarišu kako je tačno regulisana obavezna pauza za radnu snagu. „Zaposleni su plaćeni“, rekao je Tesla u petak na pitanje.

Tesla proizvodi električne automobile u Grinhajdu od marta 2022. Tamo radi oko 11.500 zaposlenih. Tesla želi da udvostruči proizvodnju u Grinhajdu sa ciljanih 500.000 automobila godišnje na milion godišnje proširenjem fabrike. Prema sopstvenim informacijama, kompanija trenutno proizvodi više od 250.000 vozila godišnje.

Foto: Unspash

Volvo je takođe pogođen

Švedski proizvođač automobila Volvo, u većinskom vlasništvu kineske kompanije Geeli, zaustaviće proizvodnju u svojoj fabrici u Gentu, u Belgiji, na tri dana sledeće nedelje. Kompanija je u petak saopštila da je došlo do kašnjenja zbog bezbednosne situacije u Crvenom moru. Isporuka menjača je odložena, rekao je portparol Rojtersu. Prekid ne utiče na isporuke automobila, proizvodne ciljeve i drugu evropsku fabriku u Geteborgu, u Švedskoj.

Kako je moglo doći do ovoga?

Važan trgovački put prekinut

Suecki kanal povezuje Sredozemno sa Crvenim morem i pruža najkraći morski put između Azije i Evrope. Oko deset odsto svetske trgovine se usmerava preko rute. Otkako je izbio rat u Gazi između Izraela i islamističke terorističke organizacije Hamas, bilo je 27 napada na međunarodne trgovačke brodove u Crvenom moru.

Velike brodarske kompanije stoga sve više izbegavaju važan trgovački put. Prema američkim informacijama, više od 2.000 brodova je krenulo obilaznim putem. Međutim, alternativni put oko južnoafričkog Rta dobre nade je mnogo duži – i samim tim skuplji.

To znači da čak i ako je nekoliko kompanija još primetilo direktan uticaj na proizvodnju, napadi pobunjenika Huti mogli bi da utiču na globalnu ekonomiju.

Znatno manje kontejnera

„Količina kontejnera prevezenih tamo pala je za više od polovine i trenutno je skoro 70 odsto ispod količine koja se zapravo očekuje“, izvestio je u četvrtak Institut za svetsku ekonomiju Kila (IfV). Prema IfV-u, obim transporta preko Crvenog mora trenutno iznosi samo oko 200.000 kontejnera dnevno, nakon oko 500.000 kontejnera u novembru.

Skretanje oko Rta dobre nade produžilo bi vreme transporta za sedam do 20 dana. Produženo vreme putovanja značajno je povećalo cene za transport kontejnera – poznate u industrijskom žargonu kao vozarine. „Prevoz standardnog kontejnera od 40 stopa između Kine i severne Evrope trenutno košta preko 4.000 američkih dolara ; u novembru je bio oko 1.500 američkih dolara“, navodi IfV.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: