Nedostatak sna može imati dalekosežne posledice po naše zdravlje, posebno našu težinu. Nutricionista Uve Knop baca svetlo na to kako premalo sna utiče na naše ponašanje u ishrani i može nas odvesti u zamku prekomerne težine.

Autor : Bilten.rs , Izvor :

SPAVANJE
Foto: Shutterstock

Kako nedostatak sna utiče na naše navike u ishrani i može li dovesti do gojaznosti?

Premalo sna, posebno kada se kombinuje sa „lošom higijenom sna“ (nema dubokog sna, nemira, mnogo perioda budnosti) može imati različite negativne efekte na naše ponašanje u ishrani, što može dovesti do povećanja telesne težine. To uključuje hormonalne promene: nedostatak sna dovodi do povećanja nivoa „hormona gladi“ grelina u krvi, što povećava osećaj gladi. Istovremeno, nivo “leptina” može da se smanji – ovo je naš “hormon sitosti”. Hronični nedostatak sna takođe povećava nivoe kortizola, hormona stresa koji može da podstakne želju za ukusnom visokokaloričnom hranom. „Uzročni lanac“ bi stoga mogao izgledati ovako: ako spavate premalo, previše ste gladni, jedete previše brzo i previše se zasitite.

Studije pokazuju vezu između kvaliteta sna i povećanja telesne težine

Postoje brojne naučne studije koje pokazuju vezu između nedostatka sna i lošeg kvaliteta sna sa povećanim debljanjem i gojaznošću. Ova korelacija je odavno poznata u nauci i više puta je potvrđena. Čak i ako potvrda zapažanja u daljim studijama daje indikaciju uzročno-posledičnih dokaza, konačni uzročno-posledični dokaz je i ostaje nejasan. Ovaj osnovni problem u nutricionističkim istraživanjima je sveprisutan – i stoga postoji potpuni nedostatak dokaza za zdravu ishranu do danas.

Međutim, zdrav razum je ovde dovoljan: više je nego verovatno da trajni, masivni nedostatak sna ima negativne efekte na sve vrste faktora u životu – a time i na ponašanje u ishrani i težinu; posebno ako postoji i nemiran, nekvalitetan san. Švedska studija je sada pokazala da čak ni „zdrava ishrana“ ne može da nadoknadi negativne efekte nedostatka sna.


Šta je pokazala nova studija Univerziteta Upsala?

Ova nova švedska studija ispitala je da li dovoljno sna i “zdrava” ishrana smanjuju rizik od dijabetesa tipa 2. Pokazalo se da oni koji spavaju manje od 6 sati imaju veći rizik od dijabetesa, čak i ako jedu “zdravu” ishranu

Morate znati: „Zdrava ishrana“ je ovde definisana prema uobičajenim kriterijumima za koje nema dokaza , ali koji se ipak iznova i iznova ponavljaju kao molitveni točak. Ova vrsta ishrane je bila u stanju da malo smanji ukupan rizik u studiji, ali loš san je poništio ovu prednost. Nedostatak sna je takođe povećao rizik od razvoja dijabetesa tipa 2 uprkos „zdravoj ishrani“. Prema rezultatima švedskih istraživača, oba rizika se ne mogu „nadoknaditi” jedan protiv drugog. Ovo je i logično, jer je „zdrava ishrana“ artefakt, loš san je činjenica.

Mogu li određene dijete ili hrana poboljšati kvalitet sna?

Zdrav san je najverovatnije kada jedete u skladu sa potrebama vašeg tela. To znači, šta dobro podnosim, ​​šta mi odgovara – posebno uveče, pre noći, pred spavanje. Ako ne spavam dobro kada sam gladan, moram prethodno nešto da pojedem da bih mogao da legnem zadovoljan.

I obrnuto: Ako mi je hrana teška za stomak i neispavani se trza,o i okrećemo jer nas pritiskaju stomak i creva, onda je bolje da ne jedemo ništa pre toga. Ova vrsta individualne ishrane usredsređene na telo naziva se „intuitivna ishrana“ – vođeni ste sledećim, veoma jednostavnim evolucionim biološkim principima uspeha: Jedite samo kada osetite stvarnu, fizičku glad i samo ono što zaista želite da jedete ima pravi ukus i pre svega: ono što dobro podnosite.

Jedite dok ne budete zadovoljni i dok se ne osećate dobro. Sa ovom vrstom intuitivne ishrane, možete postići svoju biološku komfornu težinu u srednjem do dugoročnom periodu – tj. težinu koja najviše odgovara vašoj prirodi, vašoj genetici i holističkoj ličnosti i koja vam prirodno i idealno odgovara. Ovo je „teorija postavljene tačke“.

Focus. de


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: