Podeli vest

„Sunčev vitamin“ je komponenta popularnih dodataka ishrani. Kaže se da štiti od bolesti i čini čuda uz terapije visokim dozama. Međutim, mnoge tvrdnje se ispostavljaju kao mitovi, a neke su čak i opasne. Šta vitamin D može da uradi – a šta ne može.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Biltrn.rs

Foto: Unsplash

Da li je vitamin D neophodna supersila za imuni sistem? Da li su dnevne tablete ili kapi neophodne za zaštitu od bolesti? Koliko su korisne posebne terapije visokim dozama sa vitaminom D, na primer u slučaju multiple skleroze? I koliko je uobičajen nedostatak uopšte? O vitaminu D kruži mnogo poluistina i mitova – objašnjava RiffReporter šta se krije iza njih.

Mit 1: Vitamin D je vitamin

Vitamini A, B i C već su otkriveni kada su lekari, tražeći lek za rahitis početkom 20. veka, posumnjali da je ulje jetre bakalara supstanca koja se pokazala korisnom u terapiji. Prateći azbuku, dali su mu ime vitamin D – greška iz današnje perspektive. Ono što tada nisu znali: Ljudsko telo samo proizvodi vitamin D – što znači da, strogo govoreći, on nije vitamin, već hormon. Ali ime se zadržalo kako je znanje o vitaminu D raslo. Hemičar iz Getingena Adolf Vindhaus otkrio je da se iza njega krije grupa supstanci koje rastvaraju masti (kalciferoli). Vindaus je 1928. dobio Nobelovu nagradu za hemiju za svoj rad .

Danas znamo da u koži postoji provitamin D3 , koji se pod uticajem UV svetlosti pretvara u vitamin D3 . Otuda i naziv “sunčani vitamin” – ili “sunčev hormon”. Od vitalnog je značaja za imuni sistem kao i za skeletnu strukturu: vitamin D reguliše metabolizam fosfata i nivo kalcijuma u ​​krvi, podstiče apsorpciju minerala iz hrane. Nedostatak stoga može biti povezan sa ozbiljnim bolestima kostiju – rahitisom kod dece i mekim kostima (osteomalacijom) kod odraslih. Dobro snabdevanje vitaminom D je takođe važno za zdravlje mozga, srca i krvni pritisak.

Mit 2: Svima su potrebni dodaci vitamina D

Vitamin D se takođe nalazi u hrani, ali samo u vrlo malim količinama: posebno u masnoj ribi, sa nešto u žumancima i jetri. Naše potrebe se ne mogu gotovo zadovoljiti samo hranom – dobro je imati dovoljno sunca! Suština stvari: u centralnoevropskim geografskim širinama, sunce je u stanju da stimuliše proizvodnju vitamina D u koži samo između marta i oktobra iu zavisnosti od nadmorske visine i klimatskih uslova . U zimskim mesecima nema dovoljno UV zračenja. „Nedostaje nam vitamina D u ovo doba godine“, kaže nutricionista i stručnjak za vitamine Hans Konrad Bisalski.

Ako imate dovoljno sunca tokom leta, vaše telo može da skladišti vitamin D u masnom tkivu i koristi ovu rezervu dugo vremena. Činjenica da nivo vitamina D u krvi opada tokom zime u početku nije problem. Međutim, ne uspevaju svi da dovoljno napune rezervoare tokom leta. Naročito (ali ne samo) ljudi sa tamnijom kožom, koji mogu da proizvedu manje vitamina D, kao i stariji ljudi čija je koža izgubila proizvodnu moć, to teže doživljavaju.

Prema Institutu Robert Koch ( RKI ) , 12,5 odsto dece i adolescenata i 15,2 odsto odraslih u Nemačkoj je pogođeno nedostatkom vitamina D, a još 40 odsto je „neoptimalno snabdevano“. Podatke treba posmatrati sa oprezom: star je više od deset godina i zasnovan je na uzorku za koji je meren nivo vitamina u krvnom serumu hiljada ljudi. Ovo ne uzima u obzir činjenicu da vrednosti u krvi prirodno fluktuiraju i ne mogu se automatski poistovetiti sa dugotrajnim nedostatkom ili dovesti do zdravstvenih problema, kako kaže RKI. Zato postoje veoma različite preporuke za unos vitamina D putem tableta ili kapi.

Jednoglasno se preporučuje samo za bebe za koje je direktno sunčanje tabu. Do drugog ranog leta, savet je da primaju 400 do 500 IU (10 do 12,5 mikrograma) vitamina D dnevno. Za zdravu stariju decu i odrasle, Nemačko društvo za ishranu (DGE) navodi da je potrebno 800 međunarodnih jedinica, što odgovara 20 mikrograma vitamina D – ali samo ako se vlastita proizvodnja u telu potpuno zaustavi. Strogo govoreći, pogađa samo nekoliko ljudi, na primer one kojima je potrebna nega čija koža nikada ne dolazi u kontakt sa sunčevom svetlošću.

Ipak, neki stručnjaci preporučuju opšti unos, posebno tokom zime. „Nema ništa loše u unosu od 800 jedinica dnevno“, kaže istraživač vitamina Bisalski: „Ovo je idealno kao preventivna mera, posebno u starosti.“ Dajana Rubin, članica odbora Nemačkog društva za nutricionističku medicinu, je rezervisanija. Iako „nema rizika za 99,9 procenata populacije“ sa takvim suplementacijom, korist je sumnjiva. „Nema potrebe da redovno dopunjujete vitamin D osim ako nema dokazanog nedostatka ili osteoporoze“, kaže Rubin.

Mit 3: Vitamin D treba uzimati samo zajedno sa vitaminom K2

Neke reklame sugerišu da vitamin D zavisi od vitamina K2 tako da telo može da ga koristi – u svakom slučaju, za kombinovane preparate se kaže da su efikasniji za zdravlje kostiju nego sam vitamin D. Međutim, takva prednost nije dokazana . U medicinskim smernicama za terapiju osteoporoze čak izričito stoji: „Vitamin K 2 ne treba koristiti za specifičnu terapiju osteoporoze. Zanimljivo je da preparati vitamina D koji se prodaju kao lekovi obično ne sadrže vitamin K 2 – kombinovani proizvodi su specijalnost proizvođača dijetetskih suplemenata. Doktorka za ishranu Diana Rubin je stoga jasna: „Mislim da je to prodajna ideja“.

Mit 4: Unos vitamina D štiti od bolesti

Da li suplementi vitamina D štite od Alchajmerove bolesti? Ovaj utisak se pojavio nakon što je kanadska studija postala javna 2023. Međutim, istraživači uopšte nisu mogli da odgovore. Kao i kod mnogih drugih studija, morali su da ostave otvorenim da li je unos vitamina D, bez obzira na nedostatak, zapravo razlog za manje bolesti – ili da li, na primer, ljudi koji uzimaju dodatke ishrani uglavnom imaju zdraviji način života i stoga imaju smanjen rizik od demencije. Sistematski pregled pre nekoliko godina nije pronašao dokaze da je unos vitamina D povezan sa boljim kognitivnim performansama.

vitamin d
Foto: Pixabay

Slična situacija je i sa drugim bolestima. „Opšta preporuka za suplementaciju vitamina D za sprečavanje bolesti ne može se opravdati na osnovu trenutno dostupnih naučnih podataka“, kaže Federalni institut za procenu rizika (BfR), u dogovoru sa zdravstvenim vlastima SAD . Brojne kliničke studije su ispitivale preventivne prednosti unosa vitamina D – i nisu pronašle dokaze. Ovo se odnosi na rak, kardiovaskularne bolesti, dijabetes tipa 2, inkontinenciju, starosnu makularnu degeneraciju, respiratorne infekcije, depresiju i još mnogo toga. Takođe nema dokaza o pozitivnom uticaju na rast dece, funkciju srca ili fizičke i mentalne performanse.

Jedino što je sigurno je da nedostatak vitamina može predstavljati rizik, na primer za razvoj multiple skleroze ili respiratornih oboljenja . Defekt se stoga mora izbeći. Pri tome ne važi sledeće: što više vitamina D, to bolje. U zajedničkoj izjavi, nemačke vlasti za bezbednost hrane, lekova i procenu rizika naglašavaju: Unos više od 800 IU dnevno nema „nikakav značajan nutritivni ili fiziološki efekat“ za zdrave ljude. BfR čak upozorava na previše vitamina D, posebno kroz visoke doze dijetetskih suplemenata.

Mit 5: Vitamin D ne može da škodi

Nefrolog iz Darmštata Mihael Zišang primetio je četiri tako neobična pacijenta u svojoj ordinaciji u brzom nizu koje je prijavio nemačkoj medicinskoj komisiji za lekove početkom 2021 . Došli su kod njega sa teškim oštećenjem bubrega ili akutnom bubrežnom insuficijencijom, ali na njegovo iznenađenje lekar nije našao ni tumor ni bilo koji drugi organski uzrok. U sva četiri slučaja, simptome je pripisao predoziranju vitaminom D: ponekad su pacijenti posebno uzimali visoko koncentrovane dodatke ishrani, ponekad su kombinovali nekoliko proizvoda. „To je višestruko preterivanje“, kako kaže Zieschang.

Ovo nisu jedine vanredne situacije. Komisija za lekove Nemačkog medicinskog udruženja je 2022. godine izvestila o sedmomesečnoj bebi koja je mogla da se spase samo u jedinici intenzivne nege. Roditelji su mu dugo davali 40.000 jedinica dnevno – definitivno previše. Evropska agencija za bezbednost hrane EFSA smatra bezbednom dnevnu dozu od 50 mikrograma (2.000 IU) za decu i adolescente i 100 mikrograma (4.000 IU) za odrasle. Svako ko konzumira znatno više tokom dužeg vremenskog perioda može prouzrokovati ogromnu štetu. Trovanje vitaminom D povezano je sa previše kalcijuma u ​​krvi (hiperkalcemija) i može izazvati mučninu i grčeve u stomaku. Najozbiljnije posledice uključuju oštećenje bubrega, srčane aritmije, gubitak svesti, pa čak i smrt .

“Često vidim previsoke krvne vrednosti – skoro uvek zato što pacijenti uzimaju dodatke ishrani.”

Diana Rubin, šef tima za ishranu na berlinskoj klinici Vivantes

Dakle, nije dobra ideja da uzimate puno vitamina D ako sumnjate na to. Danska studija sugeriše da bi viši nivoi vitamina D u krvi mogli biti povezani sa većom smrtnošću, čak i izvan simptoma trovanja. Dajana Rubin, koja vodi tim za ishranu na berlinskoj klinici Vivantes, upozorava na nepažljivo rukovanje vitaminom D. „Često vidim da su vrednosti u krvi previsoke – skoro uvek zato što pacijenti uzimaju dodatke ishrani“, kaže ona. Mogu se slobodno prodavati i u visokim koncentracijama, dok je za lekove sa dnevnom dozom većom od 25 mikrograma vitamina D potreban recept.

Foto: Pexels

Evropska komisija je zapravo dužna da odredi maksimalne nivoe vitamina u dodacima ishrani više od 20 godina. Ni danas ih nema. Iako nemačka uprava za rizik preporučuje maksimalnu količinu od 20 mikrograma vitamina D (800 IU) po dnevnoj dozi za proizvode, u stvarnosti mnogi imaju veće doze. Studija opsega dm i Rossmanna krajem 2022. godine pokazala je: jedan od četiri od ukupno 134 dijetetskih suplemenata sa vitaminom D sadrži više nego što preporučuje BfR. Pored toga, za razliku od strožije kontrolisanih lekova, dijetetski suplementi mogu da odstupe od označenih koncentracija vitamina i do 50 procenata .

Mit 6: Vitamin D je efikasna terapija za mnoge bolesti

Bez sumnje, nivo vitamina D utiče na tok bolesti i proces zarastanja. Nutricionista Bisalski, profesor emeritus na Univerzitetu Hohenhajm, pokazao je: Nedostatak vitamina D može biti pokazatelj teškog toka COVID-19 . A nemački centar za istraživanje raka (DKFZ) veruje da je moguće da dobro snabdevanje vitaminom D ima toliko imunitet i antiinflamatorno dejstvo da ima pozitivan uticaj na tok lečenja. „Prema trenutnim studijama , uzimanje vitamina D3 verovatno ne štiti od razvoja raka, ali bi moglo da smanji verovatnoću umiranja od raka“, kaže epidemiolog DKFZ Ben Šotker .

Problem sa mnogim studijama je u tome što pokazuju korelaciju, ali ne dokazuju direktnu vezu. Često je nemoguće reći da li slabo snabdevanje vitaminom D ima direktan efekat ili je samo simptom nezdravog načina života, koji se smatra faktorom rizika za mnoge bolesti. To ne znači da vitamin D ne igra ulogu u terapiji. Sastavni je deo medicinskih smernica za bolesti kostiju kao što je osteoporoza.

Ako se otkrije kvar, uvek ga treba ispraviti. To se često dešava kod nekih bolesti poput celijakije, zbog čega lekari redovno preporučuju preparate vitamina D. U principu, međutim, važi sledeće: Unošenje vitamina D može biti neophodno uz terapiju, ali ga ne zamenjuje. Svako ko obećava da će izlečiti bolest samo uz pomoć vitamina D može čak prihvatiti znatne rizike za pacijente.

Mit 7: Preporučuje se terapija visokim dozama za autoimune bolesti

Takve terapije su sada veoma popularne – čak je i naučni izdavač Georg Thieme početkom februara 2024. poslao reklame za novu knjigu koja preporučuje takozvani protokol iz Koimbre . Neki lekari i alternativni praktičari koriste koncept koji je razvio brazilski lekar Cicero G. Coimbra za autoimune bolesti kao što je multipla skleroza (MS): pacijenti treba da – pod medicinskim nadzorom – uzimaju ultra visoke doze vitamina D: 20.000 IU, ponekad i do 150.000 IU dnevno. Ovo nema dokazanu korist , ali postoji veliki rizik: U jesen 2023. godine, Komisija za lekove Nemačkog medicinskog udruženja izvestila je o 65-godišnjem pacijentu sa MS koji je uzimao 60.000 IU vitamina D dnevno tokom šest meseci – rezultat: akutna insuficijencija bubrega .

Zagovornici Protokola iz Koimbre tvrde da je otpornost na vitamin D uzrok autoimunih bolesti. Međutim, za ovo nema dokaza. Naravno, isto važi i za MS: ako pacijenti imaju nedostatak vitamina D, trebalo bi da ga nadoknade. Ako to nije slučaj, nema dokaza o koristi od unosa vitamina D. „Za ljude sa MS, suplementacija vitaminom D verovatno nema uticaja na relevantne kliničke krajnje tačke“, kaže Cochrane pregled iz 2018. , pregled zasnovan na najvišem standardu dokaza. „Protokol iz Koimbre ne igra nikakvu ulogu među seroznim lekarima u centrima za MS i ambulantnim klinikama za MS“, kaže stručnjak za MS Christoph Kleinschnitz, direktor neurologije u Univerzitetskoj bolnici u Esenu. “Naprotiv: stalno i aktivno upozoravamo naše pacijente na tretmane visokim dozama vitamina D.”


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: