Podeli vest

Čuvena američka violinistkinja Elizabet Pitkern u intervjuu za Tanjug istakla je da izuzetno ceni srpske umetnike i sportiste koji su postigli svetsku slavu – Stefana Milenkovića i Novaka Ðokovića.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Tanjug

ELIZABET PITKERN
FOTO TANJUG/ RADE PRELIC/

Čuvena američka violinistkinja Elizabet Pitkern nastupiće 18. oktobra prvi put u Srbiji na koncertu u Velikoj sali Kolarčeve zadužbine, a specijalno za Tanjug ističe da izuzetno ceni srpske umetnike i sportiste koji su postigli svetsku slavu – Stefana Milenkovića i Novaka Ðokovića.

“Veoma sam uzbuđena pred svoj premijerni koncert u vašoj zemlji. Posebno što sam čula da je koncert skoro rasprodat, znači čeka me puna sala. Želim da sve bude savršeno i spektakularno. Zato puno radimo iza scene da sve to postignemo”, rekla je Pitkern za Tanjug.

Ona je dodala da je sada posebno vreme da se bude ovde, nakon pandemije korona virusa.

“Naročito mi je drago jer sam veliki ljubitelj slavnog srpskog tenisera Novaka Ðokovića. Tenis je inače moja druga ljubav, pored muzike”, istakla je nadahnuto popularna umetnica na violini.

“Veoma mi je prijatno kod vas, ljudi su veoma dragi, prijatni, prijateljski raspoloženi u svakom trenutku. Izuzetno mi se sviđa srpska kuhinja, imate divne specijalitete. Dopada mi se Beograd kao grad, veoma je atraktivan, kao i hotel u kome sam odsela. Sve je predivno do sada”, puna je utisaka Elizabet Pitkern, zahvaljujući kojoj će publika slušati zvuke jedne od najpoznatijih i najskupljih violina na svetu, čija se sudbina našla i na Oskarom nagrađenom filmu “Crvena violina” (1998).

Muzička umetnica nije imala prilike do sada da bude kod nas, i stigla je još u četvrtak, što je čak šest dana ranije pred svoj koncert, što se retko dešava u svetu muzičke umetnosti.

Obično muzičari iz inostranstva dolaze samo na taj dan kada imaju koncert u drugoj zemlji, ili možda jednu noć pre, ali ovoliko ranije, zaista je danas jedinstveno.

“Bio je to moj izbor, da kad imam vremena, kod vas ostanem duže nego inače. Već sam bila na turneji, putovala sam dosta, bila i kod prijatelja u Španiji, i onda mi se otvorila mogućnost da dođem ranije u Beograd. Osim toga, imamo veoma bogat, sadržajan program na koncertu 18. oktobra, tako da je potrebno da se temeljno pripremimo, zato održavamo dosta proba”, objasnila je američka umetnica iz Njujorka, rođena u pravoj muzičkoj porodici u Pensilvaniji i jedna je od omiljenih solistikinja u SAD.

Pitkern je izjavila da je često i ona odlazila na turneje po tom sistemu da samo dođe, prođe.

Sada želi da vidi i nešto van koncertne dvorane Kolarca.

Ekipa Tanjuga je imala prilike da prisustvuje kraćoj probi violinistkinje i to u Srednjoj muzičkoj školi “Stankovi攓 iz Beograda, gde je prema planu održala besplatan masterklas za učenike.

“Imala sam to zadovoljstvo da slušam polaznike škole, i nemam reči, zaista su sjajni, izvanredni, talentovani”, ukratko je prenela svoje mišljenje o času koji je tada održala.

Koncert u Beogradu, kao i spomenuti film, nosi naziv po instrumentu za koji se deda njujorške violinistkinje tajno takmičio 1990. u aukcijskoj kući “Kristi” u Londonu.

Talentovanoj unuci uspeo je da kupi ovu violinu po ceni od skoro dva miliona dolara, što je čini apsolutno najskupljom violinom svih vremena.

“Crvena violina” dobila je to ime po prepoznatljivom crvenom laku, a napravio ju je 1720. čuveni Antonio Stradivari (1644-1737).

Ne zna se šta je bilo dalje sa violinom godinama, ali je poznato da je među njenim vlasnicima u 20. veku neko vreme bila porodica nemačkog kompozitora Feliksa Mendelsona.

“Moja violina nosi u sebi toliko istorije, i već pune 32 godine je u mojim rukama. Prošla je toliko toga, kroz vekove je putovala širom sveta, i onda je sticajem srećnih okolnosti, došla do mene. Ne znam zašto se to desilo, kako da baš ja budem odabrana da je imam, ali sam naravno presrećna, osećam se zahvalno i u tome odavno vidim širu sliku, značajniju stvar, pre svega kao dobrobit društva i da pomognem mladim muzičkim nadama. To je moja životna misija”, smatra Elizabet i naglasila je da pretposatavlja da violina dugo nije bila uopšte u rukama muzičara i u upotrebi za scenu, već je stajala u privatnim kolekcijama.

Kako je umetnica podvukla, njena priča vezana za ovu violinu vraća jena početak 90-tih godina i aukcijsku kuću „Kristi“ u Londonu gde je otišla sa majkom.

Tada je prvi put videla veličanstvenu violinu i dobila odobrenje da na njoj može svirati.

Odmah se povezala sa instrumentom jer je znala za njegovu istoriju i tu celu priču koju nosi.

Pitkern je objasnila da je u sobi bio i čovek koji je tajno učestvovao na aukciji, niko nije znao za njega.

Usledilo je poznato takmičenje, ulozi su bili visoki, i violina je prodata misterioznom kupcu po ceni od basnoslovnih dva miliona dolara.

Kasnije se ispostavilo da se njen deka tajno nadmetao za nju, što je nju učinilo najsrećnijom osobom na svetu.

Misteriozna sudbina Stradivarijeve violine poslužila je i kao inspiracija za igrani film “Crvena violina” (1998) Fransoa Žerarda, koji je dobio nagradu Oskar za muziku.

Deset godina kasnije je snimljen i dokumentarac „Aukcijski blok“ (2008), u kom se pojavljuje i sadašnja vlasnica violine – upravo Elizabet Pitkern.

“Bilo mi je i to snimanje zanimljivo iskustvo, na taj način je violina dobila jednu sveobuhvatnu pažnju kroz multimedijalni format, igrani i dokumentarni film”, smatra Pitkern.

Američka muzičarka je prvi put uzela violinu u ruke sa samo tri godine, i od tada, ceo život je posvetila muzici, tačno kako je i želela.

“Sa tri godine sam znala da želim da sviram violinu, a sa navršenih osam godina, sanjala sam da budem solista na ovom divnom instrumentu. Sa 12 leta već sam vežbala svaki dan po četiri sata dnevno, da bih sa 14 nastupila prvi put sa orkestrom. Dalje sam samostalno nastupala u pratnji filharmonija i orkestara, i dalje se nisam ni osvrtala. Samo sam nastavila dalje i ceo život posvetila muzici. Poslednjih 12 godina tome sam dodala i pedagoški rad, zapravo imam svoj Muzički kamp, gde sam predana da deci prenesem svoje znanje i umeće”, podvukla je solistkinja, velika zagovornica edukacije mladih i filantrop.

Pitkern je predsednica i umetnička direktorka Luzerne Music centra u Njujorku, koji okuplja talentovane mlade muzičare od 9 do 18 godina iz celog sveta.

Violinistkinja iz Pensilvanije je veoma upoznata sa karijerama srpskih kolega kao što su nešto stariji – Jovan Kolundžija, ali i Stefan Milenković i Nemanja Radulović, koji su odavno izgradili zapažene i uspešne karijere u inostranstvu.

“Veoma bih volela da upoznam Stefana, o njemu sam najviše slušala. Kada sam imala 19 godina, studirala sam to leto u Amsterdamu, a Stefan je učestvovao na takmičenju Kraljice Elizabete u Briselu. I gledala sam ga uživo na televiziji tada, bilo je to 1993. godine. Pratila sam ga dok je nastupao i bio je zaista neverovatan, vrhunski. Još uvek se sećam da je nosio belo odelo”, rekla je Elizabet, i podsetila se da je Stefan Milenković malo mlađi od nje i povezala da je i on počeo da svira sa svega tri godine, tako da su im putevi negde veoma slični – posvećeni muzici ceo život.

Za vreme pandemije korona virusa od 2020. godine, Pitkern je bila veoma zatečena, i imala je izuzetno pomešane emocije, a jedna od njih je osećanje kada se nema kontrola nad tom situacijom.

“Bilo je ili ću da se borim ili ću prihvatiti takvo stanje za vreme epidemije. Radila sam na velikom projektu u svom Muzičkom kampu, renovirali smo prostorije, i onda sam morala sve da radim od kuće. I nekako smo uspeli da izguramo sve”, opisala je stanje Elizabet, a onda se prisetila da joj tog marta 2020. nije bilo dobro u zdravstvenom smislu.

“Nije to bio Kovid 19, već sam osećala hroničan umor, neispavanost, premor. U periodu 2018-2019. godine imala sam veoma obimne turneje, samo putovanja, idem, jurim, letim, ne stajem. Izgleda da me je sve stiglo i bila sam malo bolesna”, prepričava situaciju Elizabet i onda kaže nešto neočekivano i neobično.

“Tada sam bila kod majke u Pensilvaniji, kada me je zateklo to stanje. Imala sam zakazanih još 15 koncerata, i zbog Kovida, svi su momentalno bili otkazani u roku od 24 časa. I umesto da mi bude krivo, ja sam osetila ogromno, enormno olakšanje. Jednostavno nisam osećala da sam sposobna da sviram te koncerte, ali nisam htela da ih otkažem, a eto, viša sila ih je sama otkazala. Na miru sam onda odležala, mnogo mi je prijao odmor, i bilo mi je potrebno čak godinu dana da se osećam bolje”, priznaje umetnica i dodaje da ona spada u one muzičare kao i neke njene kolege, koji nikada nemaju odmor, pauzu, jer su stalno u pokretu, imaju turneje po celom svetu, predah ne postoji. “Taj period mi je bio da prvi put ne sviram violinu od svoje treće godine”, kaže Elizabet.

Zapaženije koncerte ova umetnica je imala i u dvoranama Carnegie Hall, Walt Disney Hall, the Fisher Center, Kimmel Center i Saratoga Arts Center.

“Naravno, ima trenutaka i tendencija da čovek oseti kako bi želeo da svaki svoj slobodan trenutak ispuni drugim sadržajima. Svako od nas želi negde da ide, da sve vidi, istraži i ja sam često pokušavala da sve izbalansiram, koliko mogu da postignem. Sada znam svoje limite. Nekad prihvatite okolnosti da su takve kakve jesu, umesto što stalno brinete o njima. Odmor je veoma potreban svakome”, rekla je muzičarka.

Iz tog razloga veoma joj je drago da je došla u Beograd tako ranije, da može na vreme da se prilagodi novoj zemlji, da uživa u divnim srpskim jelima i na miru se pripremi za koncert koji je čeka.

Repertoar čine kompozicije Jozefa Hajdna, Ludviga van Betovena, Klare Šuman, Džordža Geršvina, kao i Ejmi Bič, jedne od najznačajnijih američkih kompozitorki.

Time je napravila, kako sama kaže, neobičan spoj klasike i džeza, pravi varijete u sadržaju i konceptu.

Nekad je velika tajna za umetnike klasične muzike kako biraju određeni repertoar, zašto su to baš kompozitori koji ih inspirišu i po čemu su se odlučili da izvedu baš ta njihova dela.

Na koncertu u Beogradu violinistkinju će pratiti Marko Stuparević, srpski pijanista koji živi u Njujorku, a specijalna gošća na violončelu biće američka umetnica Kejla Herman, njegova supruga.

“Dosta toga mi zavisi i od mesta gde nastupam i sa kim. Sa Markom i Kejlom imam divnu saradnju, i uzbuđena sam što ćemo kao muzički trio imati u repertoaru i klasiku i Ejmi Bič, važnu američku kompozitorku”, približila je Pitkern program te večeri.

“Džordža Geršvina donosim vam iz Amerike, i nalazi se na mojoj listi, jer mi se čini da kod vas nije često izvođen na koncertima. Volim da utisnem različite elemente i stilove muzike, kao što je i džez”, analizirala je Pitkern.

Osim navedenih, njen program umetničke vizije će sadržati i delo – “Koncert za violinu i klavir” engleskog kompozitora Edvarda Vilijama Elgara (1857-1934), za koji kaže da nije čula da je iko svirao u celini taj izvanredan i vanserijski muzički komad, a na Kolarcu će biti centralni događaj.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: