Koliko god mislili da nas stres ubija, možda postoji nešto pre toga. Nedostatak sna vodi ka tome da se teže nosimo sa stresom, ali to nije sve! Posle ovih saznanja sigurno ćete umesto 45 minuta pregleda društvenih mreža, izabrati san!

Autor : Bilten.rs , Izvor :

Foto: Pexels

Iako to sigurno ne morate da objašnjavate nijednom novom roditelju, istinski poremećaj sna nastaje kada osoba nije u stanju da se naspava dovoljno.

Dok količina sna potrebna za funkcionisanje i osećaj osveženja zavisi od pojedinca i faktora raspona kao što su trudnoća, kvalitet sna i godine, prema klinici Mejo, preporučuje se da odrasli imaju između 7 i 9 sati noću.

Nažalost, više od trećine odraslih ne spava dovoljno.

Postoji mnogo uzroka nedostatka sna, kao što su poremećaj cirkadijalnog ritma (tj. jet lag), nočne smene, određeni lekovi, poremećaji spavanja i jednostavno loše navike spavanja. Ali bez obzira na razlog, ovo može imati ogroman uticaj na opšte blagostanje i zdravlje.

Smanjenje vremena spavanja čak i za samo jedan sat može uticati na vaš misaoni proces i dovesti do hroničnog umora, što može negativno uticati na posao i svakodnevni život. U nastavku pročitajte najčešće neželjene efekte lišavanja sna i načine na koje možete poboljšati svoje navike spavanja kako biste održavali svoje zdravlje na pravom putu.

Oslabljen imunitet

Istraživanja pokazuju da je veća verovatnoća da će se ljudi koji ne spavaju kvalitetno ili dovoljno razboleti nakon što su bili izloženi virusu. Nedostatak sna takođe može uticati na brzinu oporavka ako se razbolite. Zašto je to tako? Pa, prema klinici Mejo, tokom spavanja, vaš imuni sistem oslobađa proteine zvane citokini, od kojih neki pomažu u promociji sna. Određeni citokini treba da se povećaju kada imate infekciju, a nedostatak sna može smanjiti proizvodnju ovih zaštitnih citokina. Pored toga, antitela i ćelije koje se bore protiv infekcije smanjuju se tokom perioda kada ne spavate dovoljno, piše magazin “.SheKnows”

Dobijanje na težini

Moguće je da nedostatak sna može imati negativne promene u metabolizmu. Čini se da kod odraslih spavanje četiri sata noću, u poređenju sa 10 sati noću, povećava glad i apetit – posebno za hranu bogatu kalorijama sa visokim sadržajem ugljenih hidrata, prema Klinici Mejo. Studije takođe pokazuju da postoji veza između deprivacije sna i gojaznosti. Jedno od objašnjenja može biti da kada ne spavate, potencijalno biste to vreme mogli da provedete u grickanju do kasno u noć. Drugo objašnjenje bi moglo biti da nedostatak sna dovodi do umora i dovodi do manje fizičke aktivnosti.

Nizak seksualni nagon

Nedostatak sna je povezan sa smanjenom seksualnom željom i uzbuđenjem kod žena. Kao rezultat toga, nesanica, jedan od najčešćih poremećaja spavanja, može biti faktor rizika za seksualnu disfunkciju. Nedostatak sna takođe može ometati seksualnu želju i uzbuđenje zbog uticaja na stanja mentalnog zdravlja kao što su depresija i anksioznost.

Promene raspoloženja

Svi smo to osetili nekada – nakon besane noći imali sm dan preplavljen razdražljivošću i stresom. Studije su pokazale da čak i delimična deprivacija sna ima značajan uticaj na raspoloženje. Istraživači sa Univerziteta u Pensilvaniji otkrili su da su ljudi koji su bili ograničeni na samo 4,5 sata noćnog sna tokom jedne nedelje osećali više stresa, ljutnju, tugu i mentalnu iscrpljenost. A kada su se vratili normalnom rasporedu spavanja, raspoloženje im se drastično poboljšalo. Setite se toga kada izgubite 45 minuta sna skrolajući po društvenim mrežama.

Oslabljena memorija

Svi smo čuli staru izreku „spavaj na knjizi”, ali u frazi je više nego što ste možda prvobitno mislili. Kada naučite nešto novo, najbolji način da to zapamtite je spavanje. Spavanje pomaže u jačanju uspomena koje ste formirali i čak povezivanju novih uspomena sa starim, prema Nacionalnim institutima za zdravlje. Međutim, kada ne spavate dovoljno, to može dovesti do problema sa pamćenjem stvari jer mozak nema dovoljno vremena da obradi nove informacije koje ste nedavno naučili. Ovo zauzvrat može dovesti do poteškoća u učenju.

Nenaspavani su kao pijani ljudi u vožnji

Kao što je ranije pomenuto, san igra ogromnu ulogu u razmišljanju i učenju. Bez dovoljne količine sna noću, smanjuje se vaša sposobnost koncentracije, razmišljanja i procesa. Sleep Foundation čak navodi da je utvrđeno da nedostatak sna izaziva efekte koji su slični onom kada ste u pijanom stanju, što usporava razmišljanje i vreme reakcije.

Rizik od razvoja zdravstvenih stanja

Spavanje vam omogućava da obnovite i napunite svoj um i, naravno, svoje telo. Za kardiovaskularni sistem, nedovoljno ili “iscepakano” spavanje može povećati rizik od srčanih bolesti, srčanog udara i moždanog udara. Takođe može doprineti problemima sa vidom krvnog pritiska, jer tokom normalnog spavanja vaš krvni pritisak opada, a problemi sa spavanjem znači da vaš krvni pritisak ostaje viši tokom dužeg vremenskog perioda. Pored toga, neke studije takođe pokazuju da dovoljno dobrog sna može pomoći ljudima da poboljšaju kontrolu šećera u krvi, prema CDC-u.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: