Podeli vest

Za neke je “beli šum” vrhunska pomoć za spavanje. Za druge, međutim, taj termin predstavlja veliki znak pitanja. Šta se zapravo krije iza monotone buke?

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

SPAVANJE
Foto: Shutterstock

Dobar i dovoljan san je važan (pogledajte galeriju fotografija). Ovo pozitivno utiče na naše zdravlje, naše blagostanje i naše raspoloženje. Spisak uticaja je zapravo dugačak (pogledajte okvir) i još uvek se dodaje. Ali sve ovo znanje je od male koristi ako imate poteškoća da zaspite.

Takozvani beli šum bi trebalo da pomogne. Barem to obećavaju provajderi odgovarajućih aplikacija, servisa za strimovanje i uređaja koji nude beli šum. Neki ljudi se takođe kunu u to.

Zašto je san važan?

  • Malo sna vas čini nepopularnim : prema švedskim istraživačima, ljudi imaju tendenciju da izbegavaju one koji ne spavaju dovoljno. Verovatno da biste se zaštitili – od bolesti, na primer.
  • Nedostatak sna povećava rizik od prehlade : 2015. američki istraživači su otkrili da nedostatak sna noću povećava rizik od prehlade četiri puta.
  • Oni koji ne spavaju dovoljno često imaju žudnju : krivac je povećanje nivoa jednog od sopstvenih kanabinoida u telu.
  • Premalo sna čini vas debelim : Umorni ljudi više vole visokokaloričnu hranu. Do ovog zaključka su došli istraživači sa američkog Univerziteta Northvestern.
  • Kratak i loš san skraćuje život : Prema istraživačima sa Harvarda, oko osam posto svih smrtnih slučajeva može se pripisati lošim navikama spavanja.
  • Čak i jedna noć žurke uzrokuje starenje mozga . Na kraju krajeva, starenje se može preokrenuti mirnim snom.
  • Povećan rizik od raka pluća : Prema kineskim istraživačima, i premalo i previše sna može povećati rizik od tumora pluća.
  • Vaš seksualni život pati od nedostatka sna : Prema američkim istraživačima, premalo sna povećava rizik od seksualne disfunkcije. Žene su više pogođene ovim.
Foto: Pexels

Šta je uopšte beli šum?

Beli šum“je zvuk koji u istoj meri sadrži sve frekvencije zvučnog spektra. Shodno tome, naše uši to doživljavaju kao uniformu. Pošto beli šum obuhvata više frekventnih opsega, ponekad se naziva širokopojasni šum. Često se poredi sa bukom radija ili televizije koji nisu uključeni.

Zašto bi vam beli šum trebao pomoći da zaspite?

Postoji nekoliko mogućih objašnjenja za ovo, a takođe je moguće da oni rade zajedno:

  • Prema studiji objavljenoj 2021. u časopisu „Sleep Medicine“ sa deset učesnika koji su živeli u bučnom delu Njujorka, beli šum pomaže da se prikrije ambijentalna buka. Deset ljudi je prijavilo poboljšanja kako u vremenu potrebnom da zaspi, tako i u kvalitetu sna.
  • Drugo moguće objašnjenje je da buka menja osetljivost osobe na buku, „tako da jaki slušni stimulansi manje stimulišu cerebralni korteks i mogu da poremete san“, citira Livescience.com istraživača sna Jinioung Kim sa Univerziteta Nevada u Las Vegasu.
  • Takođe je moguće da beli šum reflektuje moždane talase koji imaju svojstva koja podstiču spavanje. „Na primer, delta talasi (0,5-4 Herca) su slični moždanim talasima koji se generišu tokom dubokog sna“, kaže Kim.
  • Postoji i teorija da je beli šum sličan zvucima u materici i stoga ima smirujući efekat.
  • Druga teorija je da mozak stalno traži stimuluse. Stalna buka drži mozak zauzetim, a da ga ne preopterećuje.

Nije nova ideja

Prvi uređaj za lečenje nesanice koji je koristio principe bele buke nastao je u 17. veku: italijanski vajar Đan Lorenco Bernini napravio ga je u ime pape Klementa IKS, koji je patio od hronične nesanice. Njegova ideja: točak koji je udario u niz papirnih kuglica, simulirajući zvuk tekuće vode.

Foto: Unsplash

Da li beli šum zaista pomaže?

Nije jasno da li beli šum zapravo skraćuje vreme potrebno da se zaspi ili poboljšava kvalitet sna: „Mnoge studije ispituju efekte u malim uzorcima i rezultati su veoma nedosledni“, kaže Kim. Za razliku od rada obavljenog sa Njujorčanima, istraživači u studiji iz 2017. objavljenoj u časopisu “Frontiers in Neurologi” nisu primetili nikakvo poboljšanje kvaliteta sna. Postoje i izveštaji korisnika koji uz buku ne spavaju brže ili bolje.

Da li beli šum pomaže i u drugim oblastima?

Da. Na primer , može pomoći deci sa ADHD-om da se bolje koncentrišu kada čuju buku. Takođe se ponekad koristi u psihoakustici za lečenje tinitusa.

Da li beli šum takođe ima neželjene efekte?

Može imati neželjene efekte. Godine 2018, tim iz Kalifornije napisao je u časopisu „Jama Otolaringologi, Head & Neck Surgeri” da terapije belom bukom mogu čak biti problematične za ljude sa tinitusom. Iako nude brzo olakšanje, „dugoročno potkopavaju funkcionalni i strukturni integritet centralnog slušnog sistema i mozga uopšte“.

Američki pedijatri su 2023. godine dali izjavu u kojoj su istakli da uređaji za beli šum mogu oštetiti sluh dece čak i u detinjstvu ako se nepravilno koriste.

Foto:Pixabay

Više saveta za spavanje

Ako imate problema sa spavanjem, možete isprobati i ove savete. Ali ni ovde nema garancije za uspeh:

  • Hipnotička sugestija: Slušanjem mirnog glasa koji govori umirujuće reči, možete odagnati nemirne i negativne misli. Ovo promoviše dubok san i dokazano ga produžava.
  • Određene namirnice mogu olakšati daa zaspite i poboljšati kvalitet vašeg sna.
  • Neka hrana i pića mogu negativno uticati na san. Najbolje je da ih izostavite.
  • Tehnika disanja “4-7-8” obećava da možete zaspati za samo minut.
  • Postoje različiti uređaji koji mogu poboljšati san. 
  • Rutine spavanja: Metode kao što su akupresura ili hlađenje vagusnog nerva pre spavanja mogu biti korisne za dobar san.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: