Iz CESID-a očekuju izlaznost na predstojećim izborima 55 ili 56 odsto

Autor : Bilten.rs , Izvor : Tanjug

cesid
FOTO TANJUG/ DRAGAN KUJUNDZI

Direktor CESID-a Bojan Klačar izjavio je danas rekao da će na predstojećim izborima mnogo zavisiti od izlaznosti birača, a da on očekuje veliku izlaznost za srpske prilike – od 55 ili 56 odsto.

“Nedelju dana pred izbore, sa sigurnošću možemo reći da će sastav budućeg parlamenta biti sasvim drugačiji nego sada, u kome će biti više predstavnika opozicije”, rekao je Klačar za Tanjug.

On navodi da su, prema dosadašnjim trendovima, sigurne dve liste opozicije, “Ujedinjeni za pobedu Srbije” i koalicija “Moramo”, uz predstavnike lista vlasti SNS i SPS, a slična situacija je, kaže, i u Beogradu.

“Treba ostaviti mogućnost promene u narednih nedelju dana, zato što mnogi glasači odluku donese u poslednjih nekoliko dana, često i na dan izbora”, poručuje Klačar i dodaje da niko ne može predvideti tačne rezultate.

On kaže da se još manje može predvideti koje će stranke, od onih koje su blizu cenzusa, preskočiti taj izborni prag, a blizu cenzusa su, prema njegovim rečima, Patriotski blok Dveri-POKS, Suverenisti, Zavetnici, lista okupljena oko Borisa Tadića i koalicija NADA.

“Izlaznost utiče na to da li će vladajuća koalicija imati većinu u startu, a osim toga, izlaznost podiže i cenzus, što može da znači da taj cenzus može ostati nedostižan za stranke koje se bore za njega, ako bude prevelik”, naglašava Klačar.

Kada je reč o predsedničkim izborima, Klačar ističe da je Aleksandar Vučić apsolutni favorit, ali da je, opet, izlaznost ključna.

“Što je izlaznost manja, to su veće šanse da Vučić pobedi u prvom krugu. Što je izlaznost veća, to se njemu smanjuju mogućnosti. Bilo bi iznenađenje da neko ugrozi njegovu poziciju na predsedničkim izborima, ali postoji mogućnost u slučaju da uzađe jako veliki broj ljudi, oko 3,9 ili četiri miliona, što bi značilo da se mogu desiti promene na svim nivoima”, ocenjuje Klačar.

On kaže da očekuje izlaznost od više od 3,5 ili 3,6 miliona ljudi.

“To je izlaznost oko 55 ili 56 odsto, što je za srpske prilike velika izlaznost, imajući u vidu da veliki broj ljudi živi u dijaspori. Ako u Srbiji izađe više od 55 odsto birača, možemo biti sigurni da je to više od 65 odsto ljudi koji realno živi u Srbiji i koji mogu da odu na biračko mesto”, navodi Klačar.

On ocenjuje da je ova izborna kampanja, ako se nešto ne desi u ovih pet dana, jedna od mirnijih, mirnija od onih iz 2020. i 2017, kao i da u njoj nije bilo nikakvih iznenađenja.

“Kampanja je trebalo je da bude emotivna, polarizujuća sa dosta incidenata, dinamična. Međutim, rat u Ukrajini u potpunosti je promenio njen tok i ona protiče veoma mirno. Gotovo da nema incidenata, i ako ih ima, oni su veoma ograničeni na neke individualne”, ocenjuje Klačar.

Ističe da su sve stranke i kandidati odlučili da se obraćaju svim biračima, a poruke koje su poslate bile su opšte koje idu na promovisanje stabilnosti, promena ako se nalazite na poziciji opozicione stranke, tako da su se stranke odlučile da vode mirnu i stabilnu kampanju sa proverenim porukama.

To nisu bila preterano kreativna rešenja, ocenjuje Klačar već jasna i po utabanoj stazi, jer niko nije želeo ništa da rizikuje.

On smatra da je takva kampanja posledica rata u Ukrajini.

“U januaru da ste me pitali, ja bih rekao da će kampanja izgledati veoma tenzično i polarizujuće. Poličke stranke su shvatile da ljudi imaju druge prioritete i nisu želele da ih nerviraju i iritiraju, tako što će se obraćati njima kao da ne razumeju da ljudi u tim trenucima imaju puno važnijih problema. A ti problemi su pitanje cena, inflacija, sigurnosti”, zaključio je Klačar.


bilten logo

POSLEDNJE VESTI: