Podeli vest

Zdrava ishrana ne samo da štiti od brojnih bolesti. Takođe usporava brzinu kojom starimo. Američki naučnici su to sada mogli da pokažu u novoj studiji. Ono što je bitno.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Tanjug

Foto: Pexels

Oni koji obraćaju pažnju na svoju ishranu imaju manje šanse da razviju demenciju i uspore proces starenja, pokazuje nova američka studija. MIND dijeta je izgleda pravi izbor ako želite da zaustavite starenje.

Kako funkcioniše MIND dijeta

MIND dijetu je razvio Univerzitet Rush u Čikagu. Kombinuje principe mediteranske dijete i takozvane DASH dijete. Oba koncepta sprečavaju kardiovaskularne bolesti i jačaju funkciju mozga. Dijeta se pridržava sledećih osnovnih principa:

Jedite puno svežeg povrća, mahunarki, orašastih plodova i maslinovog ulja.
Uglavnom izbegavajte crveno meso, puter i margarin, sireve, peciva i slatkiše, prženu hranu i brzu hranu. Više od pet malih porcija slatkiša nedeljno nije dozvoljeno. Brza hrana se služi jednom nedeljno.

Pored toga, postoji deset različitih grupa hrane u MIND dijeti. Dokazano je da oni poboljšavaju funkciju mozga:

  • zeleno lisnato povrće poput kelja i spanaća
  • ostalo povrće
  • orasi
  • bobičasto voće
  • pasulj
  • proizvodi od celog zrna
  • riba
  • živina
  • Maslinovo ulje
  • male količine crnog vina (maksimalno 100 mililitara dnevno).

Kako su naučnici izabrali baš MIND dijetu?

Naučnici su pošli od pretpostavke da ova dijeta utiče na starenje, ali im je trebao dokaz.Da bi ga dobili, ispitali su podatke od 1.644 učesnika koji su imali najmanje 60 godina u periodu od 14 godina. Tokom perioda istraživanja, njih 140 je razvilo demenciju, a 471 je umrlo. Istraživači su ustanovili da su oni koji su se pridržavali principa MIND dijete imali manji rizik od demencije i smrti.

To su demonstrirali koristeći “DunedinPACE” sat. Ovo je epigenetski sat koji odražava tempo procesa biološkog starenja i povezan je sa određenim bolestima. Razvio ga je, između ostalih, jedan od glavnih autora studije Danijel Belski. Što je ovaj sat sporiji, telo sporije stari.

Što se tiče rizika od demencije , sat se usporio za 27 procenata.
Što se tiče mortaliteta , sat je zapravo usporio za 57 procenata.
Tim je objavio svoje rezultate u časopisu Annals of Neurology .

Kako takođe možete sprečiti Alchajmerovu bolest

Pored ishrane, postoje i drugi faktori rizika na koje svako može obratiti pažnju kako bi sprečio Alchajmerovu bolest . Ovi saveti su preuzeti iz brošure „ Sprečavanje Alchajmerove bolesti – Živeti zdravo, stariti zdravo “, u kojoj su sve tačke detaljno objašnjene. Alchajmerova bolest je najčešći oblik demencije.

  1. Vežba: Ono što je dobro za vaše srce dobro je i za vaš mozak. Ovo uključuje dovoljno vežbanja – najmanje 2,5 sata nedeljno je idealno.
  2. Mentalna kondicija: Naučite nove stvari – čak i kada starite. Ovo drži vaš mozak zauzetim. Bilo da je u pitanju muzički instrument, jezik ili korišćenje računara, probajte nešto novo.
  3. Društveni kontakti: Aktivnosti su zabavnije u paru ili u grupi i vaše sive ćelije to traže. Dogovorite se da se nađete da biste se bavili sportom, puštali muziku, kartali ili zajedno kuvali.
  4. Smanjite višak kilograma: Pazite da nemate previše kilograma. U tome će vam pomoći zdrava ishrana i redovna vežba.
  5. Dovoljno sna: Pobrinite se da dobro i dovoljno spavate kako bi mozak mogao razgraditi štetne supstance i oporaviti se.
  6. Ne pušite: Pušenje takođe oštećuje vaš mozak. Prestanite da pušite, jer nikad nije kasno.
  7. Izbegavajte povrede glave: Vodite računa o glavi u svakodnevnom životu i tokom sporta i, na primer, nosite kacigu kada vozite bicikl.
  8. Proveravajte visok krvni pritisak: Redovno proveravajte krvni pritisak. Visok krvni pritisak svakako treba lečiti.
  9. Proverite dijabetes: Pazite na nivo šećera u krvi. Ako je trajno previsok, trebalo bi da preduzmete mere uz konsultaciju sa svojim lekarom.
  10. Lečite depresiju: Dobro pazite na sebe. Ako se osećate bezvoljno ili depresivno tokom dužeg vremenskog perioda, ima smisla da se obratite svom lekaru da razjasni uzrok.
  11. Obratite pažnju na gubitak sluha: Shvatite to ozbiljno ako primetite da vam je sluh oštećen. Sa slušnim aparatom možete lako da ispravite slabljenje slušne sposobnosti.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: