Podeli vest

Verovatno svako veče punite bateriju svog telefona i svraćate do benzinske pumpe pre nego što vam se rezervoar isprazni, ali ako imate osećaj da uvek radite na rezervi i osećate da biste i vi sami mogli da koristite punjač, možda imate ono što neki doktori nazivaju “niskom energijom”.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

PROLECNI UMOR
Foto: Shutterstock

“Niska energija je osećaj koji pacijent ima kada se oseća umorno i iscrpljeno tokom celog dana”, kaže dr. Džared Braunštajn, osteopatski lekar sa iz LabFinder sa Menhetna.

Svi mi imamo dana kada se osećamo da imamo nisku energiju, naravno, ali stručnjaci kažu da su hronični slučajevi problematični.

“Svi povremeno doživljavaju nisku energiju, ali ako počne da negativno utiče na vaš život ili se javlja u nezgodnim trenucima, možda treba da pažljivije razmislite o tome šta izaziva vaše simptome”, kaže dr. Karla Robinson, MD, medicinski urednik na GoodRx.

“Obično, kada osoba shvati da ima nisku energiju, stvari već ne idu dobro neko vreme”, kaže dr. Hauard Prat, osteopatski lekar sa sertifikatom odbora, medicinski direktor na Institutu za zdravlje zajednice južne Floride, Inc. (CHI) i psihijatar.

Ponekad je niska energija rezultat zdravstvenih problema poput apneje tokom spavanja. Ponekad kaže, dr. Prat i drugi lekari primarne zdravstvene zaštite navike takođe mogu biti krive za nisku energiju, uključujući jednu posebno.

Kako znate da imate nisku energiju?

Nema dijagnostičkih kriterijuma u DSM-5 za nisku energiju, ali doktori kažu da ljudi sa niskom energijom često doživljavaju karakteristične simptome.

“Ako imate nisku energiju, možda ćete imati problema sa osećajem sveine, čak i kada se prvi put probudite”, kaže dr. Robinson. “Možete primetiti da lako dremate tokom dana ili da vam je teško da se koncentrišete na zadatke.”

Niska energija često traje i postojana je.

“Obično je pad energije nešto što ih muči već neko vreme”, kaže dr. Prat. “Jedan uobičajeni pokazatelj je da su stvari koje su normalno mogli lako da obave postale mnogo teže za izvršavanje.”

Koja je najveća navika koja doprinosi niskoj energiji?

Dr. Braunštajn kaže da je loša higijena spavanja, odnosno ustajanje i odlazak u krevet u različito vreme, najgora navika koja iscrpljuje energiju. Dr. Prat se slaže da je loša higijena spavanja problematična i da uključuje više od nepredvidivih vremena buđenja i odlaska na spavanje. “Dobra higijena spavanja se odnosi na to da koristite krevet samo za spavanje”, kaže dr. Prat.

Ali dr. Prat kaže da ljudi često koriste ekrane pre spavanja, poput televizora ili telefona, što može otežati usnivanje i održavanje sna.

Ali zašto je loša higijena spavanja tako loša za nivo energije?

Zato što može izazvati loš san. Prirodno je da ćete se osećati umorno ako ne spavate dobro, posebno ako se to dešava hronično.

“Kada ne dobijete dovoljno obnavljajućeg sna, vašem telu i umu neće biti prilike da se napune, što dovodi do umora”, objašnjava dr. Dejvid Kattler, MD, lekar opšte prakse sa sertifikatom odbora u Providens Sent Džonovom zdravstvenom centru u Santa Moniki, Kalifornija.

“Kontinuirana loša higijena spavanja je laka za upasti u nju jer često nosimo mobilne telefone u krevet sa sobom, ali to znači da nikada ne razvijamo redovan raspored spavanja i možemo se naći u situaciji da pokušavamo da nadoknadimo izgubljeni san tokom vikenda, spavanjem duže ili dremanjem tokom dana”, kaže dr. Prat.

Kako poboljšati higijenu spavanja (i energiju)?

Pratite svoj cirkadijalni ritam, ili prirodni ciklus budnosti i spavanja tela, tako što ćete imati redovno vreme odlaska na spavanje, uključujući i vikende, kaže dr. Prat.

“Ako ne idemo u krevet u određeno vreme i ne budimo se u određeno vreme svakodnevno, remetimo naš ciklus spavanja”, kaže on, pozivajući se na cirkadijalni ritam tela, ili prirodni ciklus budnosti i spavanja.

Isto važi i za tehnologiju, posebno telefone.

Studija iz 2020. godine sugerisala je da su ljudi koji su mesec dana provodili manje vremena na telefonima pre spavanja verovatnije imali bolji kvalitet sna i duže spavali. Istraživanje iz 2019. godine je otkrilo da su ljudi koji su koristili telefone pre odlaska na spavanje imali veći rizik od lošeg sna.

“Pregledavanje telefona nakon što smo ugasili svetla može znatno otežati usnivanje”, objašnjava dr. Robinson. “Plava svetlost signalizira vašem mozgu da bude aktivan, a možda ćete i teško smiriti ako ste konzumirali posebno uzbudljiv ili angažujući sadržaj.”

To može izazvati nisku energiju i neželjeni lančani efekat. “Na duži rok, ovo može otežati naše performanse na poslu i drugim aktivnostima i može umanjiti naše opšte zdravlje”, kaže dr. Prat.

Drugim rečima, isključite telefon pre spavanja ili ga stavite van domašaja kako biste i sami sebi dali priliku za punjenje.

Ostali razlozi za nedostatak energije

Naravno, loša higijena spavanja nije jedini razlog zašto ljudi doživljavaju nisku energiju. Evo nekih drugih mogućih razloga:

Dehidrirani ste

Dr. Braunštajn kaže da nedovoljan unos tečnosti može smanjiti krvni pritisak i protok krvi u mozgu. Dr. Prat se slaže da je važno piti dovoljno tečnosti, ali izbegavajte pokušaj da unesete dnevni unos tečnosti odmah pre odlaska na spavanje.

“Obavezno pijte dovoljno vode tokom dana, ali budite svesni da većina tečnosti ne treba da se konzumira neposredno pre odlaska na spavanje, što će verovatno značiti da ćete se budi usred noći da idete u toalet”, kaže dr. Prat.

Vaša ishrana treba da se popravi

Dr. Braunštajn kaže da preskakanje obroka može dovesti do niskog nivoa šećera u krvi i iscrpljivanja energije. Ali važno je i šta jedete. “Ne unosenje dovoljno hranljivih materija može vas ostaviti tromima”, kaže dr. Kattler. “Hrana bogata hranljivim materijama pruža energiju koja je potrebna telu da funkcioniše optimalno. Dijete bogate ugljenim hidratima mogu izazvati fluktuacije u nivou šećera u krvi, što može rezultirati osećajem niske energije.”

Dr. Robinson preporučuje da se često pridržavate voća, povrća i integralnih žitarica bogatih vlaknima kako biste održavali energiju i izbegavali nagli porast i pad nivoa šećera u krvi.

Stresirani ste

Ne možete prestati da razmišljate ili gledate u plafon, razmišljajući o svemu što je krenulo naopako danas i što bi moglo krenuti naopako sutra? Nije iznenađujuće što to verovatno utiče na vašu energiju.

“Visoki nivoi stresa ili hronična anksioznost mogu biti mentalno i fizički iscrpljujući, čak i kada ne utiču na san”, kaže dr. Kattler. “Konstantna briga i napetost mogu iscrpeti vašu energiju tokom vremena.”


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: