Svi su ponekad nesigurni i zabrinuti. Nije lep osećaj, ali je deo života. Međutim, ponekad se ove negativne misli mogu nastaviti gomilati i mi zamišljamo najgore moguće scenarije, iako se verovatno nikada neće desiti. Psiholozi savetuju kako izaći iz “sivih oblaka” i katastrofalnih razmišljanja.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto:Pexels

Katastrofalno razmišljanje može da nas parališe i spreči da vidimo pozitivne stvari u životu. Ali postoje načini da se izbegne ova negativna spirala. Psiholozi objašnjavaju šta je katastrofalno razmišljanje i koje tri metode možete koristiti da zaustavite ove negativne misli.

Šta je katastrofalno razmišljanje?

Katastrofalno razmišljanje je misaoni obrazac koji nas navodi da uvek pretpostavimo najgore. U psihologiji takođe govorimo o kognitivnoj distorziji – sklonosti da se stvarnost percipiramo na pogrešan način. Stvarnost ne doživljavamo onakvom kakva zaista jeste, već kroz sopstveni mentalni filter koji smo stekli tokom određenog vremenskog perioda.

Vaš najbolji prijatelj vas nije kontaktirao nekoliko sati? Onda joj se nešto loše dogodilo. Predstoji važna prezentacija? Ovo će ionako biti neuspeh. Greška na poslu? Sada sledi prekid. Ovo je samo nekoliko primera katastrofalnog razmišljanja. Ove negativne misli su poput automatizma kojem naš mozak stalno pribegava – umesto da razmatra moguće pozitivne ishode.

Nemački magazin “Petra” u konsultaciji sa psiholozima predlaže tri načina kako da stavljate tačku na katastrofalno razmišljanje

Podižite svest

Prvi korak ka zaustavljanju katastrofalnog razmišljanja je da postanete svesni svojih negativnih misli. Prepoznajte kada počnete da očekujete najgore. Obratite pažnju na misli koje vam kruže u glavi i možda ih čak treba zapisati. Na taj način stvarate svest o situacijama i okolnostima u kojima dolazi do katastrofalnog razmišljanja. Tada možete završiti negativnu misao: Šta bi se dogodilo da se strah ostvari? Šta se dešava posle jednog dana, posle nedelju dana ili posle mesec dana ili godinu?

Reinterpretacija situacije

Takozvano „preoblikovanje“ je takođe važan korak u borbi protiv katastrofalnog razmišljanja. Negativna misao se reinterpretira u pozitivnu ili barem neutralan kontekst. Na primer, zamislite da vaš potencijalni partner otkazuje sastanak zato što je bolestan. Vaša prva pomisao bi mogla biti nešto poput “On/ona je otkazala samo zato što mu/joj ne volim. Nikada neću biti u vezi.”

Foto:Pixabay

Sada okrenete situaciju i smislite korisnu misao . Na kraju krajeva, može biti da vaš partner jednostavno ne želi da vas zarazi i da je tužan zbog otkazivanja. Preoblikovanjem negativne misli gube svoju moć i otvaraju prostor za realna, konstruktivna razmišljanja. Naravno, ovo zahteva malo vežbe i ne funkcioniše odmah. Ali vremenom će vam biti lakše.

Opuštanje i svesnost

Stres i napetost podstiču pojavu katastrofalnog razmišljanja. Zbog toga je važno da se redovno opuštate i integrišete vežbe svesnosti u svakodnevni život. Meditacija , joga ili vežbe svesnog disanja mogu vam pomoći da se iznutra smirite i koncentrišete na ovde i sada. Uzimajući ovaj odmor od svakodnevnog stresa, dajete svom mozgu šansu da se oslobodi negativnih misli i ponovo stekne jasan pogled na stvarnost .


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: