Podeli vest

Organizatori Beogradskog internacionalnog teatarskog festivala BITEF otkrili si članove žirija Glavnog programa.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Tanjug

pozorište
Foto: Shutterstock

Ove godine, BITEF će biti održan od 3. do 10. oktobra, na različitim pozorišnim scenama Beograda. Na današnjem susretu sa medijima u hotelu “Indigo” govorili su i predstavnici Evropske unije, Gete instituta i Grčke ambasade u Beogradu.

Umetnički direktor i selektor festivala Nikita Milivojević je predstavio medjunarodni žiri od petoro članova, koji će odlučivati o najboljim predstavama. Selekcija sadrži devet predstava, od čega su tri domaće i šest inostranih produkcija.

Predsednica žirija je profesorka dr Ana Vujanović, poznata kulturna radnica, spisateljica, dramaturškinja, istraživačica, predavačica.

Završila je Univerzitet umetnosti u Beogradu, doktorirala na pozorišnim studijama, a trenutno je mentorka na SNDO, Univerzitetu umetnosti u Amsterdamu (Holandija) i profesorka na HZT u Berlinu (Nemačka).

U žiriju je i Nataša Barbara Gračner, glumica i profesorka glume na Akademiji za pozorište, film i televiziju Univerziteta u Ljubljani (Slovenija).

Ona je prvakinja ansambla SNG Drame Ljubljana, igrala u mnogim teatrima regiona, ostvarila više od 200 uloga na sceni, malom i velikom ekranu i režirala je sedam predstava.

U žiriju su još – Siniša Ilić, likovni stvaralac, umetnik performansa, scenograf i kustos, Iris Rafetzider, dramaturškinja festivala “Viner Festvohen”.

Rafetzider je studirala pozorište, film i medije, romanske jezike i književnost, i master studije plesa i dramaturgije u Beču, Parizu, Nici i Frankfurtu na Majni.

Poslednji član žirija je Žoris Lakost, francuski dramski pisac i pozorišni reditelj, umetnički direktor kolektiva “Enciklopedija reči” u kome je režirao razne zapažene predstave, a piše za teatar i radio od 1996, dok svoje komade režira od 2003. godine.

Plamena Halačeva kao predstavnik Direkcije Evropske unije u Srbiji je izjavila da je ponosna što podržavaju po šesti put BITEF, dok je ona sama premijerno na toj poziciji u saradnji sa festivalom.

“Od početka naše saradnje, cilj nam je da podržimo najnovije pozorišne tendencije kao i da pomognemo umetnicima i profesionalcima da uspostave nova partnerstva u kulturi”, istakla je Halačeva.

Predstavnica Direkcije EU u Srbiji je takođe navela da kroz ovaj vid podrške žele da ohrabre i osnaže umetnike i kulturnu zajednicu u Srbiji.

Halačeva je ocenila da kulturna scena Srbije ima toliko toga da ponudi i doprinese zajedničkom bogatom i raznolikom evropskom kulturnom prostoru.

“Zato nas ne čudi što je Srbija jedna od najuspešnijih učesnica našeg programa “Kreativna Evropa”, glavnog pokretača Evropske unije za podršku kulturi”, naglasila je Plamena Halačeva i dodala da je zahvaljujući tome snimljeno više desetina srpskih filmova gde se ističu “Otac” (2020) Srdana Golubovića i “Nečista krv: Greh predaka” (2021) Milutina Petrovića, sa medjunarodnim nagradama. Novi umetnički direktor i selektor, uspešni pozorišni reditelj Nikita Milivojević je prošli put naveo da su sačuvali ideju prethodnog kolege i selektora Ivana Medenice, a to je da festival ima svoj “Prolog”, tako da će van konkurencije 3. oktobra biti izvedena spektakl predstava od pet sati “Božanstvena komedija” prema epu Dantea Aligijerija, u režiji nemačkog umetnika Franka Kastorfa u Beogradskom dramskom pozorištu.

Svečano otvaranje 4. oktobra biće u znaku nemačke predstave “Deca sunca” prema delu ruskog klasika Maksima Gorkog, u režiji Mateje Kolažnika.

Ova produkcija teatra “Šaušpilhaus” iz Bohuma (Nemačka) biće izvedena na velikoj sceni “Ljuba Tadić” Jugoslovenskog dramskog pozorišta. Kristof Feldhues ispred Gete instituta je podrobno govorio o ovoj predstavi i podsetio da je ovaj uspešan projekat imao skorije premijeru, u oktobru 2022. godine.

On je istakao da ih iz ove institucije izuzetno raduje što će i ove godine podržati BITEF sa kojim saradjuju od samog početka, već 57 godina.

Feldhues je otkrio da u delu “Deca sunca” Maksim Gorki pripoveda o epidemiji kolere u Rusiji što se može nadovezati na realnost danas, pandemija korona virusa.

Rediteljka Kolažnik je radnju premestila u ’60-te godine prošlog veka i u centar priče stavlja protagonistu – naučnika Pavela Protasova, kome promiču ljubavni odnosi i problemi u svom domu dok je uronjen u poslovna istraživanja.

Drama od skoro dva sata obiluje grupom tragikomičnih egocentrika u mozaiku likova.

Naredne večeri 5. oktobra u Narodnom pozorištu će gostovati grčki komad “Zbogom, Lindita” (Nacionalni teatar Grčke iz Atine) prema konceptu i režiji Maria Banušija, kome je ovo tek druga predstava, čime Bitef nastavlja tradiciju otkrivanja novih imena savremenog pozorišta.

Maria Levanti iz Grčke ambasade u Beogradu je istakla da je reditelj Banuši sa svega šest godina došao u Grčku iz Albanije.

Prema njenim rečima, ovaj neverbalni komad od 70 minuta upravo ima tu prednost jer je bez dijaloga, ne postoji problem jezičke barijere, već je predstava na taj način univerzalna, lako korespondira sa sadašnjim trenutkom i komunicira sa svima.

Levanti je otkrila da u Atini nije imala prilike još da odgleda “Zbogom, Lindita”, tako da će predstavu sigurno videti na 57. BITEF-u.

Već 6. oktobra stiže poznata domaća predstava “Kao i sve slobodne devojke” Tanje Šljivar i rediteljke Selme Spahić, na velikoj sceni “Mira Trailović” pozorišta Atelje 212.

Prethodni put nije bio određen prostor za izvođenje mađarskog dela “Raspevana mladost” 6. i 7. oktobra, ali sada je upisan Bitef teatar, a projekat potpisuju autori Judit Berec, Bence Đerđ Palinkaš i Mate Sigeti, u produkciji “Trafo House of Contemporary Arts” iz Budimpešte.

Dve večeri 7. i 8. oktobra rezervisane su za “Sunce i more” u Umetničkom paviljonu “Cvijeta Zuzorić” na Kalemegdanu, a reč je o laureatu “Zlatnog lava” na Venecijanskom bijenalu.

Ovu neobičnu operu-performans potpisuju takodje troje autora – Rugile Barzžukaite, Vaiva Hranite i Lina Lapelite, za trupu “Neon Realism” iz grada Kaunas iz Litvanije.

Bitef teatar će biti domaćin 6.10. umesto ranije najavljenog 8. oktobra svog neverbalnog igračkog komada “Želja da se napravi čvrsta istorija završiće se neuspehom” srpskog autora i koreografa Igora Koruge, ispred Stanice Servis za savremeni ples iz Beograda.

U pitanju je pregled razvoja plesne scene u Srbiji koja nailazi na razne probleme i prepreke. Prostori za poslednje dve predstave ranije nisu bili odredjeni, kao što je moderna verzija priče o Jovanki Orleanki – “Žan” (Jeanne) hrvatske autorke Ivane Sajko u režiji nekadašnje koselektorke Bitef festivala Anje Suše (u vremenu Jovana Ćirilova), za 9. oktobar, u realizaciji pozorišta Riksteatren i Dramaten iz Stokholma (Švedska). Sada je otkriveno da će se izvesti u Pozorištu na Terazijama.

Svečano zatvaranje je određeno za 10. oktobar i delo “Wakatt” autora i koreografa Serža Emea Kulibalija iz “Faso Danse Theatre” (Burkina Faso/Belgija) na Velikoj sceni Narodnog pozorišta.

Direktor BITEF festivala i Bitef teatra, književnik i dramaturg Miloš Latinović se zahvalio svim prijateljima, partnerima ove manifestacije, stranim ambasadama i njihovim kulturnim centrima, te otkrio da je ukupan budžet za 57. izdanje u rangu sa prethodnim edicijama, a iznosi oko 40 miliona dinara.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: