Iako je leto i temperature dosežu gotovo 40 stepeni, u domovima zdravlja su i dalje redovi onih koji, zbog slabog imuniteta, nisu uspeli da se izbore sa virusima i infekcijama. Stručnjaci kažu da jačanje imuniteta važno tokom cele godine i predlažu upotrebu ovih 20 namirnica.

Autor : Bilten.rs , Izvor :

Foto: Pexels

Iako mnogi faktori utiču na vaš imunitet – spavanje, vežbanje i upravljanje stresom, lista se nastavlja – jedan od najboljih načina za jačanje imuniteta je konzumiranje hrane koja se bori protiv infekcija.

Spremni da pojačate svoj imuni sistem? Evo 20 namirnica koje preporučuju stručnjaci — vreme je za zalihe!.

Hrana koja se bori protiv infekcije

Začini, posebno karanfilić, origano, timijan, bosiljak, cimet i kim

Mnogi začini imaju snažno antimikrobno dejstvo, i dobri su u borbi protib bakterija i gljivica, kaže dr Stejsi Stivenson, sertifikovani specijalista za ishranu i izvršni direktor kompanije VibrantDoc. Zbog toga se često koriste za očuvanje hrane, ali njihovo obilno uključivanje u dnevnu ishranu može pomoći u borbi protiv mikroba. Na ovom spisku začina ne zaboravite bosiljak koji je 2020. uvršten u listu biljaka koje su dobre za jačanje imuniteta.

Čili paprike

Čili paprika sadrži jedinjenje kapsaicin, objašnjava dr Uma Naidoo, MD, nutricionistički psihijatar, profesionalni kuvar, specijalista za ishranu i autor bestselera “Ovo je vaš mozak o hrani”. Pored mnogih drugih korisnih zdravstvenih prednosti, čili paprike su bogate antioksidansima koji odbijaju slobodne radikale u telu, ali i paprike pomažu u borbi i protiv bakterijske infekcije i mogu uzrokovati da sluz bude tanja i da se lakše uklanja iz pluća u određenim respiratornim infekcijama.

Klice brokolija

Klice brokolija sadrže bioaktivne supstance zvane sulforafani koji poboljšavaju imunološku funkciju, kaže dr Vilijam V. Li, MD, međunarodno priznati lekar i naučnik. Studije su pokazale da klice brokolija čak mogu da pomognu da se poveća povoljan odgovor vašeg tela na vakcinu protiv gripa. Klice možete staviti u salatu ili čak u smuti.

Morske alge

Morske alge i druge vrste algi, kao što su nori, arame, dulse, kelp i spirulina, sadrže fenolna jedinjenja, proteine, peptide, masne kiseline, polisaharide i sterole, od kojih su svi pokazali antimikrobna svojstva koja mogu pomoći u uklanjanju infektivnih patogena, objašnjava dr. Stephenson . Istraživanje objavljeno 2021. pokazalo je da su morske alge hrana sa niskim sadržajem masti sa brojnim prednostima, uključujući antivirusna, antikancerogena i antiinflamatorna svojstva.

Beli luk

Vekovima se beli luk koristi za borbu protiv zaraznih bolesti. Iako se ne pominje, veruje se da je Luj Paster 1858. godine prvi put opisao antibakterijski efekat belog luka, kaže dr Najdu. Istraživanja su pokazala da je beli luk efikasan protiv mnogih gram-pozitivnih, gram-negativnih i kiselo-otpornih bakterija. (npr. salmonela, e. coli, Staph aureus…).

Dokumentovano je da beli luk inhibira loše mikrobe u crevima u poređenju sa dobrim mikrobama. Ali beli luk je takođe i prebiotički izvor hrane i pomaže tim mikrobima u crevima tako što ih hrani vlaknima koja su im potrebna, tako da bi se moglo reći da ima dvostruke pozitivne efekte na infekcije. Pored toga, jedan pregled iz 2020. sugerisao je da začini, uključujući beli luk, mogu pomoći u jačanju imunološkog sistema i pomoći telu da odbrani zarazne infekcije.

Foto: Pixabay

Pečurke

Pečurke sadrže prirodnu bioaktivnu supstancu zvanu beta-D-glukan koja aktivira zdrave crevne bakterije za jačanje imuniteta, navodi dr Li. Dobra stvar je u pečurki kao iu klobuku, pa jedite i stabljike!

Citrusno voće

Vitamin C u citrusnom voću, poput pomorandže, grejpfruta, limuna i limete, nije samo moćan antioksidans, već podržava i urođeni (sa njim ste rođeni) i adaptivni (vaše telo ga je razvilo) imuni sistem na više načina, kao npr. promovisanje zarastanja rana; stvaranje jačih barijera kože, arterija i creva protiv patogena; smanjenje oksidativnog stresa koji može pogoršati infekcije; direktno ubijanje mikroba; i čišćenje nusproizvoda procesa borbe protiv infekcija, kaže dr Stivenson.

Znamo da ljudi sa nedostatkom vitamina C imaju veću verovatnoću da razviju infekcije, a takođe znamo da vitamin C može smanjiti težinu infekcije. Istraživanje iz 2023. navodi dokaze da vitamin C može pomoći u održavanju imunološkog odgovora organizma, čineći ga neophodnim za borbu protiv bolesti, posebno COVID-19.

Drugi sjajni izvori vitamina C pored agruma su crvene paprike, jagode, kivi, papaja, paradajz, brokoli i kelj.

Đumbir

Dok se đumbir često preporučuje za ublažavanje mučnine, on je bogat i antioksidansima i antiinflamatornim svojstvima, objašnjava dr Naidoo. Istraživački pregled 60 studija otkrio je da đumbir može biti koristan i za druga medicinska stanja, uključujući imuni sistem.

Druga studija je sugerisala da uzimanje suplemenata đumbira može pomoći u kontroli upale kod ljudi sa autoimunim bolestima.

Foto: Unsplash

Nar

Sok sadrži elagitanine koji pomažu vašim crevima da razvijaju zdrave bakterije zvane Akkermansiamucinophila, kaže dr Li. Ova bakterija pomaže vašem imunološkom sistemu da se bori protiv infekcija. Mala šolja soka od nara može pomoći u održavanju Akermansije u crevima.

Seme bundeve

Seme bundeve je odličan izvor magnezijuma, koji pomaže u borbi protiv infekcija sintetizovanjem antitela, smanjenjem upale koja pogoršava infekciju i čišćenjem infektivnih mikroba iz tela tako što ih vezuje za limfocite radi uklanjanja, objašnjava dr Stivenson. Recenzija objavljena 2023. pozdravila je bundevu kao vrednu „farmaceutsku hranu“ i citirala dokaze da semenke bundeve mogu pomoći imunološkom sistemu u borbi protiv zaraznih bolesti.

Jabuke

U studiji u kojoj su ljudi jeli jabuku dnevno, rezultati su pokazali da su učesnici koristili manje lekova na recept, navodi dr Naidoo. Pregled je pokazo brojne zdravstvene prednosti jabuka, uključujući antioksidativna i antiinflamatorna svojstva. Jabuke sadrže moćan flavonoid zvan khellin koji može otvoriti disajne puteve kada imate infekciju. Takođe su bogati vlaknima, što može pomoći u smanjenju upale u telu.

Foto: Pixabay

Borovnice

Borovnice sadrže antocijanine, koji su prirodni bioaktivni sastojci za koje se pokazalo da povećavaju imunološku aktivnost u telu dok istovremeno smanjuju upalu, objašnjava dr Li. Borovnice su dostupne tokom cele godine u svežem ili smrznutom obliku, što ih čini veoma pogodnim.

Zelje

Beta karoten u zelju menja se u vitamin A tokom procesa varenja i asimilacije, a vitamin A ima antiinflamatorne supermoći, kaže dr Stivenson. Takođe deluje kao pojačivač imunog sistema regulacijom ćelijskog imunološkog odgovora, povećanjem barijerne funkcije respiratornog i digestivnog trakta, optimizacijom imunološke funkcije ćelija koštane srži, povećanjem proizvodnje antitela i inhibiranjem razvoja inflamatornih ćelija.

Nije ni čudo što je vitamin A proučavan kao terapija za zarazne bolesti, uključujući tuberkulozu, malariju i upalu pluća. Obavezno pojedite svoje zelje sa malo maslinovog ulja da biste maksimizirali bioraspoloživost beta karotena.

Seme lana

Seme lana sadrži omega 3 masne kiseline, koje su antiinflamatorne i dokazano smanjuju rizik od srčanih bolesti, raka dojke i debelog creva i neurodegenerativnih bolesti poput Alchajmerove bolesti i demencije, kaže Sofija (Dia) Finder, klinički koordinator programa primenjene ishrane i dijetetike na Univerzitetu Logan, objašnjava. Unos Omega 3 takođe može smanjiti rizik od drugih bolesti kao što su depresija, ADHD i alergije u detinjstvu.

Zeleni čaj

Dok je potrebno više istraživanja, dokazi sugerišu da EGCG, antiinflamatorni polifenol u zelenom čaju, može značajno povećati broj T ćelija u slezini i limfnim čvorovima, koje deluju na povećanje imunološkog odgovora na infekcije, navodi dr Stivenson.

Latice nevena

Foto: Pixabay

Ne samo lep cvet za vašu baštu, latice nevena pružaju antiinflamatorne prednosti i mogu se posipati po salatama ili supama kako bi dodale prelepu boju svakom jelu, kaže Finder.

Divlji losos

Postoji jasna veza između suboptimalnih nivoa vitamina D i povećane stope infekcije, kao i veće stope smrtnosti od mikrobnih infekcija, objašnjava dr Stephenson. A divlji losos je jedna od retkih namirnica koje sadrže značajnu dozu vitamina D. Imajte na umu da uzgajani losos sadrži znatno manje vitamina D od divljeg lososa.

Vitamin D podržava proizvodnju proteina koji su toksični za patogene. Borci protiv infekcije poput monocita, makrofaga i tkiva timusa imaju receptore za vitamin D i važni su modulatori imunološkog odgovora. Vitamin D možete dobiti ako provodite 20 do 30 minuta na suncu većinu dana, ali uzimanje lososa 2 ili 3 puta nedeljno je dobar način da dodatno povećate nivoe, posebno ako se ne izlažete redovno suncu.

Cvetovi maslačka

Maslačak sadrži probiotike povezane sa dobrim zdravljem creva, navodi Finder. Imaju pikantan ukus, što ih čini savršenim dodatkom pestu ili supi.

Manuka med

Manuka med se pravi od Leptospermum scoparium, poznatog i kao drvo čaja, koje se nalazi na Novom Zelandu i Australiji, kaže Agata Repice, vlasnica Clean Clear Bodi. Ima antibakterijska i antivirusna antiinflamatorna svojstva. Može se naći i našem tržištu.

Enzim u medu se naziva glukoza oksidaza, koja katalizuje oksidaciju glukoze u vodonik peroksid. Med se može koristiti za lečenje opekotina, rana, čireva i infekcija.

Potočarka (Nasturtium officinale)

Potočarka je puna antioksidanata i ima antibakterijska i antiinflamatorna svojstva, objašnjava Finder.

Antički grčki lekar i otac medicine Hipokrat cenio je ovu biljku i preporučivao je za lečenje katara pluća, zubobolje, bolesti grla, gušavosti i promuklosti. Kod starih Grka, Egipćana i Rimljana bila je poznata kao snažno sredstvo za vraćanje energije. U Egiptu su faraoni propisivali svojim slugama sok od potočarke kako bi održali snagu i produktivnost.

Potočarka je bila omiljena salata na jelovniku rimskih careva jer se smatralo da raščišćava misli i pomaže u donošenju važnih od


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: