Slabost Kine, neizvesnost veštačke inteligencije, kraj električnih automobila: Apple je izazvan kao nikada ranije. Prema jednom analitičaru, akcije su „na raskrsnici“.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto: Unsplash

Apple , nekada neprikosnoveni kralj sveta tehnologije, bori se na mnogim frontovima. Kineska potražnja za njegovim proizvodima se hladi. Prodavnica aplikacija ove kompanije željna novca je na udaru kritika evropskih regulatora. I ubio je projekat automobila koji je nekada bio jedna od njegovih poznatih „sledećih velikih stvari“.

Kao rezultat toga, Appleova procena je pretrpela udarac. Nakon što je 2023. dostigla istorijsku granicu od 3 triliona dolara , tržišna kapitalizacija je pala za stotine milijardi dolara početkom 2024. godine . Akcije Apple-a pale su sa skoro 200 dolara krajem januara na oko 170 dolara početkom marta.

To je omogućilo Microsoftu – Appleovom nekada rivalu, ponekad savezniku – da ga zameni sa najvrednije svetske tehnološke kompanije.

Evo izazova sa kojima se Apple suočava globalno:

1. Pritisak Evropske unije

Zakon o digitalnim tržištima EU stupio je na snagu početkom marta, predstavljajući novu pretnju Appleovoj „bašti sa zidovima“, ekosistemu koji podstiče korisnike Apple hardvera da kupuju druge Apple proizvode i usluge. Po prvi put, kupci će moći da preuzimaju softver izvan App Store-a, proces poznat kao sideloading.

Korisnici će takođe moći da pristupe alternativnim sistemima plaćanja i lakše odaberu novi podrazumevani veb pretraživač – adresirajući dve uobičajene kritike programera i regulatora. Apple se dugo borio protiv takvih promena, tvrdeći da bi one štetile korisničkom iskustvu i bezbednosti njegovog softvera.

Foto: Unsplash

„Epl treba da razvije tehnologije koje omogućavaju jednoj aplikaciji da instalira druge aplikacije, a to nosi rizike“, rekao je Fil Šiler, iskusni izvršni direktor Epla koji sada vodi App Store, u intervjuu u januaru. Kompanija je pristala da naplaćuje nižu proviziju za kupovinu u App Store-u, ali je i dalje naplaćivala neke dodatne naknade koje su izazvale bes među programerima.

Veća opasnost za Apple je fragmentacija poslovnog modela koji generiše desetine milijardi dolara godišnje. Odvojeno, EU je 4. marta naložila Appleu kaznu od 1,8 milijardi evra zbog istrage o navodima da je kompanija opstruisala rivale za striming muzike, uključujući Spotifi Technologi SA.

2. Tužba američkog Ministarstva pravde (DOJ).

DOJ već pet godina radi na sopstvenom slučaju protiv kompanije i sada je blizu podnošenja tužbe. Antimonopolski regulatori navode da je Apple uveo softverska i hardverska ograničenja na svoje iPhone i iPad uređaje koja otežavaju konkurentima da se takmiče. Tužba se očekuje do kraja marta, rekli su upućeni.

Ali nedavni savezni sporazum o potrošnji ograničio bi resurse na raspolaganju antimonopolskim regulatorima, što bi potencijalno uticalo na taj tajming. Predstavnici Apple-a sastali su se u februaru sa Ministarstvom pravde kako bi ubedili agenciju da ne vodi tužbu.

3. Sustizanje u AI

Otkako je OpenAI-jev ChatGPT ušao u javnu svest 2022. godine, tehnološke kompanije se bore da dodaju više funkcija generativne veštačke inteligencije – tehnologije koja može da kreira razrađen tekst, slike i video zapise na osnovu jednostavnih uputstava.

Apple se upadljivo držao podalje od ove gužve, izazivajući strah da kompanija zaostaje u novoj važnoj oblasti. Kompanija je uverila investitore da je veštačka inteligencija odavno integrisana u njen softver i usluge, ali je jasno da Apple i dalje treba da privuče više pažnje.

To bi se moglo dogoditi u junu kada Apple održi godišnju konferenciju za programere. Na godišnjem sastanku kompanije u februaru, glavni izvršni direktor Tim Kuk je obećao da će ove godine „probiti novi teren“ u AI. „Verujemo da će to stvoriti transformativne mogućnosti za naše korisnike“, rekao je on.

Foto: Unsplash

Iza kulisa, šef softvera Apple-a Craig Federighi je uputio svoje timove da razviju što više novih AI funkcija za ovogodišnje ažuriranje operativnog sistema. A tehnološki gigant se bliži završetku velikog novog softverskog alata za programere aplikacija koji se oslanja na AI da bi ubrzao zadatke.

Ali kompanija će morati da se takmiči sa rivalima kao što je Samsung Electronics, koji je već predstavio telefone sa AI funkcijama od Alphabet Inc. Google -a . Microsoft , najveći pobornik OpenAI-a, takođe je uveo stalan tok AI funkcija.

4. Usporavanje u Kini

Apple se mesecima bori sa padom u Kini i čini se da ne popušta. Prema podacima Counterpoint Research-a, prodaja iPhone-a u zemlji pala je za iznenađujućih 24 odsto u prvih šest nedelja 2024. godine. Celo tržište je u opadanju, ali Apple sada klizi brže od lokalne konkurencije.

Prema podacima Counterpoint-a, Vivo, sa sedištem u kineskom industrijskom gradu Dongguanu, postao je vodeći provajder u zemlji. Da bi podstakao potražnju, Apple je u januaru uveo retke popuste u svojoj veb prodavnici. A lokalni preprodavci smanjuju cene iPhone-a do 180 dolara.

Možda još više zabrinjava to što su se proširila ograničenja upotrebe strane tehnologije u kancelarijama kineske vlade. Kako se geopolitičke tenzije sa SAD povećavaju, zavisnost kompanije Apple od zemlje – i kao tržišnog i proizvodnog centra – izgleda problematično.

5. Apple Car više ne postoji

Nakon što je Bloomberg 27. februara objavio da Apple zaustavlja svoj projekat automobila, investitori su pozdravili razvoj. Na kraju, to je značilo da kompanija više ne troši milijarde dolara na dugoročne napore.

Ali propast automobila na kraju ostavlja Apple bez velikog zarađivača novca na vidiku. Koliko god da je bilo teško napraviti električno vozilo, Apple je mogao da naplati 100.000 dolara za takav proizvod. Iako bi profitne marže u najboljem slučaju verovatno bile kao žilet, Apple bi sada mogao da iskoristi povećanje prodaje.

Prodaja je pala za 3 procenta u poslednjoj fiskalnoj godini, što je najveći pad kompanije od 2016. Napuštanje automobila takođe izaziva zabrinutost da Apple igra na sigurno, a ne da neustrašivo utire put u nove kategorije.

6. Status niše Vision Pro-a

Apple je ušao u novu kategoriju proizvoda 2024. godine, a to je tržište mešovite stvarnosti – oblast koju kompanija naziva „prostorno računarstvo“. Slušalice Vision Pro, koje su lansirane 2. februara, oduševile su recenzente i privukle one koji su prvi put usvojili.

Foto: Unsplash

Ali to ostaje proizvod od 3.500 dolara sa ne tako očiglednim razlogom postojanja. Naočare su preteške za nošenje tokom dužeg vremenskog perioda, a mnogi programeri softvera su odustali od razvoja namenskih aplikacija za njih. Kukova originalna vizija bila je da prodaje lagane naočare proširene stvarnosti koje bi korisnici mogli da nose ceo dan.

Tehnologija za takav uređaj još nije bila zrela, pa je Apple morao da napravi kompromis sa glomaznijim slušalicama koje kombinuju AR sa virtuelnom stvarnošću. Sada je izazov učiniti Vision Pro lakšim i jeftinijim i približiti ga onome što bi tipičan potrošač kupio. Ali ovaj proces će trajati godinama.

7. Tablet zatišje

Više od decenije nakon što je iPad odmah postao hit, mnogi potrošači su se odljubili od tablet računara. Prema istraživačkoj firmi IDC, ukupna prodaja uređaja pala je prošle godine na najniži nivo od 2011.

Naravno, ovo nije samo problem za Apple, već je kompanija i vodeći prodavac tableta, sa oko 40 odsto isporuka. Neki potrošači su nadogradili na veće telefone ili su se jednostavno vratili na laptopove, ali ne pomaže to što Apple nije objavio nijedan novi model iPad-a u prošloj kalendarskoj godini.

Nikada nije bilo takve suše otkako je Stiv Džobs prvi put predstavio uređaj 2010. godine. Dobra vest je da Apple priprema nove iPad modele koji će biti revolucionarni. Ažurirani iPad Air će po prvi put biti dostupan u dve veličine, a Pro model će imati OLED ekrane – skraćeno za Organic Light Emitting Diode.

Apple Srbija
Foto: Pixabay

Nije prerano za kompaniju čija je prodaja pala za 25 procenata u tromesečju praznika, najvećem periodu prodaje uređaja.

8. Parnica za pametni sat

U retkom potezu, Apple je bio primoran da prestane da prodaje verzije svog sata sa senzorom kiseonika u krvi – rezultat pravne bitke sa proizvođačem medicinskih uređaja Masimo. Satovi su centralni deo opreme za nošenje kompanije. Odeljenje „Domaćinstvo i pribor“, kompanija koja je prošle godine ostvarila više od 10 odsto prodaje, ili skoro 40 milijardi dolara.

Iako je Apple uspeo da onemogući ovu funkciju i vrati svoje satove na tržište, to je bio sramotan pravni problem za kompaniju koja retko pati. Gubitak kapaciteta kiseonika u krvi takođe bi mogao da ometa Appleove napore da doda buduće funkcije satu, kao što su one koje mere visok krvni pritisak i apneju u snu.

9. Odliv mozgova

Promena izvršnih direktora je uobičajena u Apple-u, a kompanija ima veliki kadar menadžera. Ali proizvođač iPhone-a je nedavno izgubio neke od svojih najistaknutijih rukovodilaca – posebno u dizajnerskom timu.

Ovo uključuje Barta Andrea, najvišeg industrijskog dizajnera kompanije sa najdužim stažom i jednog od najvećih vlasnika patenata kompanije Apple. Krajem prošle godine kompaniju su napustili i vrhunski dizajneri Colin Burns, Shota Aoiagi i Peter Russell-Clarke.

Posle godina promena, tim koji je nekada vodio legendarni Džoni Ajv – grupa koja je pomogla da se definiše Apple-ova estetika – je skoro potpuno nestala. Iveov naslednik na mestu šefa odeljenja, Evans Hankei, napustio je kompaniju prošle godine. Sada grupe za industrijski dizajn i korisnički interfejs izveštavaju Džefu Vilijamsu , glavnom operativnom direktoru kompanije.

Činjenica da operativni službenik vodi odeljenje za dizajn i inovacije naljutila je neke zaposlene, kažu poznavaoci situacije. Navodi se da je bilo i mera štednje koje su povećale nezadovoljstvo.

10. Težak kvartal

Imajući ovo na umu, Apple-ov sledeći kvartalni izveštaj će verovatno biti teška pilula za investitore. Kompanija je već upozorila da brojke neće biti dobre u odnosu na isti period prošle godine.

U prethodnom tromesečju, Apple je prevazišao najnovija uska grla u snabdevanju u vezi sa koronavirusom i prijavio povećanje prodaje zbog zaostale potražnje. Ovog puta kompanija neće doživeti takav neverovatan prihod.

Analitičari očekuju da će prodaja pasti za oko 4 procenta u kvartalu koji se završava u martu. To znači da će prihodi kompanije Apple opasti u pet od poslednjih šest kvartala.

“Appleove akcije su na raskrsnici po našem mišljenju”, rekao je analitičar Rosenblatt Securities Barton Crockett. Neuspeli projekat automobila i nedovršeni Vision Pro ukaljali su sjaj kompanije, rekao je. Sada se postavlja pitanje da li je Apple-ov Napad na generativnu veštačku inteligenciju može da vrati kompaniju. „Apple ima potencijal da povrati deo tog sjaja“, rekao je on.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


www.VRACARRESORT.com

POSLEDNJE VESTI:

POGLEDAJTE JOŠ