Podeli vest

Zdrava ishrana značajno doprinosi zdravom telu. Ali šta je zapravo zdravo? Koja dijeta zaista štiti od bolesti? Istraživači su sada došli korak bliže odgovoru na ovo pitanje.

Autor : Bilten.rs , Izvor :

Foto:Pixabay

Poznato je da ishrana igra značajnu ulogu u prevenciji mnogih bolesti. Pogotovo kada su u pitanju najveće ubice našeg vremena, civilizacijske bolesti poput raka ili srčanih bolesti. Ali kakva bi to dijeta trebala biti? Tim predvođen Anđelom Kapodijem sa Univerziteta u Bolonji istraživao je ovo pitanje.

Velika studija o ishrani
Naučnici su sproveli takozvani krovni pregled. To znači da su gledali i ocenjivali rezultate različitih meta-studija. Ukupno su pregledali 48 radova objavljenih između januara 2000. i juna 2023., koji su zauzvrat sakupili nalaze iz nekoliko prethodnih studija. Svoje rezultate objavili su u časopisu „PLOS one” .

Tim je zaključio: Vegetarijanska i veganska ishrana pokazala je snažnu statističku povezanost sa boljim zdravljem. To je procenio na osnovu određenih faktora rizika, uključujući

  • Krvni pritisak
  • Indeks telesne mase i
  • šećer u krvi

„Takve dijete su povezane sa smanjenim rizikom od ishemijske bolesti srca, gastrointestinalnog karcinoma i raka prostate i smrti od kardiovaskularnih bolesti“, pišu istraživači. “Sve u svemu, ovi rezultati sugerišu da su ishrane zasnovane na biljkama povezane sa značajnim zdravstvenim prednostima.”

Za sada nema širokih preporuka za ishranu

Pre nego što daju široku preporuku za biljnu ishranu za sve ljude, naučnici žele da sprovedu dalja istraživanja. Jer: Dijeta ograničena na određenu hranu takođe može dovesti do nedostatka vitamina ili minerala. Ovo bi onda moralo biti izbalansirano. Takođe mogu postojati ograničenja u statističkoj snazi. Da bi se ovo rešilo, neophodne su dalje studije.

Ali oni pojašnjavaju: „Naša studija […] pokazuje kako vegetarijanska ishrana može imati koristi za ljudsko zdravlje i biti jedna od efikasnih strategija prevencije za dve najozbiljnije hronične ljudske bolesti.“

Kako sprečiti bolesti srca

Osim ishrane, postoje i drugi načini da sprečite dve najveće ubice. Prema Nemačkoj fondaciji za srce , sledeće tačke su takođe uključene u promovisanje zdravlja srca:

  • Smanjenje stresa
  • Dovoljno vežbajte, idealno sportove izdržljivosti kao što su planinarenje, biciklizam, trčanje i plivanje
  • Izbegavajte cigarete
  • Izbegavajte alkohol
  • obratite pažnju na krvni pritisak
  • Izbegavajte ili smanjite višak kilograma i salo na stomaku

Kako sprečiti rak

Istraživači raka i prevencije takođe su sumirali sledeće mere, koje su u nekim aspektima slične onima protiv srčanih bolesti:

  • Izbegavajte prekomernu težinu
  • Krećite se svaki dan
  • Ne pušite
  • Pijte što je moguće manje alkohola
  • Izbegavajte kancerogene supstance
  • Zaštitite od UV zračenja
  • Vakcinisati protiv raka (hepatitis B; HPV)
  • Koristite ponude za rano otkrivanje raka

bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: