Podeli vest

Da li ste ljubitelj odlaganja jutarnjeg alarma ili postavljanja više alarma i spavanja do poslednjeg? Čini se kao neefikasna upotreba vremena, ali to možda i nije slučaj prema istraživanju objavljenom u utorak u časopisu Journal of Sleep Research.

Autor : Bilten.rs , Izvor : Bilten.rs

Foto: pixabay

Među 31 osobi koje redovno koriste odlaganje alarma, istraživači su otkrili da 30 minuta dremeža nije uticalo na rezultate kognitivnog testa uzetog odmah nakon buđenja – ili ih je čak poboljšalo – u poređenju sa rezultatima na istom testu odmah nakon buđenja u danima kada nije bilo dremeža.

Iako je dremež rezultirao gubitkom oko šest minuta sna, sprečio je buđenje iz faze dubokog sna poznate kao slow-wave sleep, koju je teško brzo napustiti. Istraživači su naveli da nije bilo vidljivih efekata na nivoe stresa, jutarnju pospanost, raspoloženje ili obrasce spavanja tokom noći.

“Nalazi ukazuju da nema razloga da prestanete koristiti dremež ujutru ako vam prija – bar ne za dremež od oko 30 minuta”, rekla je glavna autorka Tina Sundelin, docent psihologije na Univerzitetu u Stokholmu u Švedskoj, u saopštenju o istraživanju.

“Zapravo, to može pomoći onima koji su pate od jutarnje pospanosti da se malo više razbude kada ustanu.”, dodala je.

Ako odlažete alaram niste jedini i u dobrom ste društvu

Ako ste među onima koji stalno stalno odlažu alarm, nema razloga za sramotu – u dobrom ste društvu.

Kada su istraživači ispitivali oko 1.700 odraslih o njihovim navikama spavanja i buđenja, gotovo 70% je reklo da koristi funkciju odlaganja alarma ili postavlja više alarma bar ponekad. Oni koji su to radili prosečno su spavali još 22 minuta svako jutro, mada se dodatno vreme sna kretalo od jednog malog minuta do ogromnih 180 minuta.

Oni koji su koristili odlaganje alarma imali su sledeće karakteristike u poređenju sa osobama koje to nisu radile, prema istraživanju:

  • Obično su bili mlađi od onih koji nisu koristili odlaganje
  • Skloniji su bili noćnom načinu života
  • Generalno su manje spavali od onih koji nisu koristili dremež

Šta ako se probudite pre alarma?

Za one koji se pitaju da li bi trebalo da se vrate u krevet ili da rano krenu sa danom kada se probude pre alarma, odgovor dolazi u nijansama sive.

Najbolji odgovor zavisi od nekoliko faktora, kažu stručnjaci za magazin Fortune, ali generalno ide u pravcu vraćanja u krevet. To je zato što san ima svojstva obnavljanja i utiče na više sistema u telu.

Prvo pitanje koje treba postaviti sebi je da li ste spavali preporučenih sedam do devet sati kaže Joakim Behar, istraživač spavanja i šef Laboratorije za veštačku inteligenciju u medicini na Tehničkom univerzitetu Izraela u Haifi.

Većina stručnjaka preporučuje sedam do devet sati sna za odrasle. Ako niste ostvarili dovoljno sna tokom noći, Behar predlaže da se vratite u krevet – s jednim izuzetkom. Ako je alarm postavljen da vas probudi za 90 minuta ili manje, preporučuje da ostanete budni.

Ciklus sna traje oko 90 minuta, a prekidanje istog može dovesti do snažne inercije sna.

To je “pospanost i teškoće u koncentraciji koje mnogi ljudi osećaju nakon buđenja”, rekao je dr. Raj Dasgupta, glavni medicinski savetnik portala Sleepopolis, ranije za Fortune.

Rano buđenje nije uvek loša stvar, tvrdi Dasgupta. Ako se nalazite budni 30 minuta ili manje pre alarma, “to je dobar znak da vaš raspored spavanja prati vaš cirkadijalni ritam”, kaže on.


bilten logo

Kako biste nas lakše pratili i bili u toku preuzmite našu aplikaciju za Android ili Iphone.


POSLEDNJE VESTI: